15 kronor i timmen för att jobba på lyxfartyg

Kryssningsrederi anklagas för slavkontrakt ombord

Celebrity Eclipse är ett av de största kryssningsfartygen på världens, byggd 2010. Det har plats för närmare 3000 passagerare och ombord arbetar drygt 1200 personer.
Foto: AP
Celebrity Eclipse är ett av de största kryssningsfartygen på världens, byggd 2010. Det har plats för närmare 3000 passagerare och ombord arbetar drygt 1200 personer.
RESA

15 kronor i timmen.

Så lite tjänar de sämst betalda besättningsmedlemmarna på ett av världens lyxigaste kryssningsfartyg.

Det avslöjar en brittisk tv-reporter som gick under däck för att avslöja de hårda arbetsvillkoren ombord.

Det är brittiska tv-kanalen Channel 4 som undersökt arbetsförhållandena ombord på ett modernt kryssningsfartyg, skriver Daily Mail. Programmet, ”The Truth Below Deck”, visades i brittisk tv i måndags kväll.

Tv-reportern, som tog jobb som assisterande servitör ombord på jättefartyget Celebrity Eclipse i fem veckor, upptäckte att många i besättningen tjänar mindre än hälften mot den lagstadgade minimilönen i Storbritannien på 6,15 pund i timmen (knappt 70 kronor). I Sverige finns ingen lagstadgad minimilön, lönerna regleras istället i kollektivavtalen för respektive bransch.

Arbetar sju dagar i veckan

Besättningsmedlemmar berättar i tv-programmet, där en dold kamera använts, att de arbetar sju dagar i veckan, flera månader i sträck.

De lägst betalda får enligt Channel 4:s reporter ut en lön på 600 dollar (drygt 4 000 kronor) i månaden – utan chans att tjäna extra dricks – vilket enligt tv-kanalens beräkningar betyder en timlön på runt 1,30 pund i timmen (cirka 15 kronor).

Channel 4:s reporter fick under sina fem veckor ombord som assisterande servitör på Celebrity Eclipse arbeta 16 timmar om dagen för en timlön på cirka 25 kronor.

Rekryterar i låglöneländer

Men Celebrity Cruises är långt ifrån de enda som betalar så här låga löner till sina anställda. De flesta av de stora kryssningsrederierna rekryterar stora delar av sina besättningar i låglöneländer, främst i Asien och Centralamerika.

Flera – som Costa Cruises och Holland-America Line – har egna skolor i exempelvis Indonesien och Filippinerna, där de utvalda får träna på allt från att blanda drinkar till att städa hytter innan de får börja arbeta på ett fartyg.

Oftast rekryteras personal genom lokala bemanningsföretag, som tar bra betalt av de jobbsökande.

”Vi skapar tusentals jobb”

Celebrity Cruises slår tillbaka mot Channel 4:s anklagelser och gick redan innan tv-programmet ut med ett pressmeddelande där företagets vice vd Jo Rzymowska säger:

– Tyvärr förväntar vi oss ett obalanserat program om löne- och arbetsvillkor inom kryssningsindustrin. Vi tar ansvar för våra anställda, både till sjöss och på land. Och som företag arbetar vi väl inom lagens ramar.

Efter tv-programmet kom ytterligare ett pressutskick från Celebrity där det bland annat står:

– Vårt företag står för de löner, förmåner och arbetsförhållanden som vi erbjuder våra anställda.

– Celebrity Cruisees skapar tusentals jobb världen över varje år. De ger våra anställda, både på land och ombord på våra fartyg, möjlighet att påtagligt öka sina inkomster och kunna stötta sina familjer med pengar.

Även Stena Line fick kritik

Samtidigt säger rederiet att man kommer att undersöka tv-reporterns anklagelser och utlovar ”snabba och korrekta åtgärder” om det visar sig att företaget brutit mot några regler.

Det här är inte första gången som de låga lönerna för besättningsmedlemmar på passagerarfartyg uppmärksammas. Våren 2011 avslöjade SvT:s ”Uppdrag granskning” att filippinska sjömän på Stena Lines nya jättefärjor bara tjänade två dollar i timmen, det är under 15 kr med dagens dollarkurs.

FAKTA

/Kryssningsindustrin

Kryssningar än en av de snabbast växande semesterformerna i världen just nu. I fjol slogs ett nytt rekord, då totalt över 20 miljoner människor valde att resa med ett kryssningsfartyg, en ökning med två miljoner jämfört med 2010 (färjetrafik är inte inräknat här).

I Norden har ökningen varit snabbare än världen i genomsnitt de senaste åren. 300 000 nordbor åkte på kryssning 2011 men det är fortfarande mindre än en procent av ländernas totala befolkning. Jämför det med att enbart över 300 000 svenskar åker till Thaialnd varje år.

Karibien och Medelhavet är de mest populära farvattnen att kryssa i.

Sommaren 2012 hade världens rederier mer än 200 fartyg på kryss i Europa, dessa anlöpte totalt 528 destinationer.

Stockholm tar emot mellan 250 och 300 fartygsanlöp varje säsong. Köpenhamn är dock Nordens största kryssningsdestination med cirka 350 anlöp.

Världens största kryssningsfartyg är Royal Caribbenas Oasis of the Seas och Allure of the Seas, bägge byggd i Finland. Men nya fartyg lanseras hela tiden och just Celebrity Cruises står närmast i tur, deras nya jättefartyg Reflection har premiär den 12 oktober.