Följ med ombord på nya superfärjan Viking Grace

Resa var med på jungfrufärden - stort test

1 av 11 | Foto: VIKING LINE
Viking Grace är nykomlingen som är med och utmanar.
RESA

Här kommer Viking Lines nya, omtalade passagerarfärja Viking Grace.

Aftonbladet Resa var med på jungfruturen mellan Åbo och Stockholm.

Viking Grace döptes traditionsenligt i champagne i januari.

Därefter inleddes en resa i galans och lyxens tecken, då de drygt 700 resenärer och inbjudna gästerna bjöds på bubbel, tårta, galamiddag och underhållning under hela kvällen.

Första passagerarfärjan på naturgas

När Viking Line berättade om den nya passagerarfärjan Viking Grace blev det en nyhet i hela världen. Grace är den första passagerarfärja i sitt slag att drivas med flytande naturgas, ett miljövänligt drivmedel som hittills bara används för betydligt mindre färjor eller fartyg.

Men Viking Line har inte nöjt sig med det. Hela båten – från skrovet som är specialutformat för att minimera svallvågor till de ekologiska vinerna i restaurangen eller byggnadsmaterialen ombord – allt är gjort med ett miljötänk och ett modernt synsätt som lämnar alla de andra konkurrenterna på Östersjön långt bak i kölvattnet.

Som att köra en segelbåt

Strax före avgång står befälhavare Henrik Grönvik och går igenom det sista uppe på kommandobryggan.

Vad är den största skillnaden mellan Grace och de andra Viking-båtarna?

– Den är ju väldigt mycket större, men den största skillnaden är nog ändå att den drivs av flytande gas i stället för diesel. Det gör att båten går väldigt tyst och vibrationsfritt. Det är som att köra en segelbåt!

Och när fartyget väl avgår tar det en stund innan jag märker att vi inte längre står still – så tyst och stilla går den. Optimismen och entusiasmen är stor ombord. Alla jag pratar med, från servitriser till ledningsgruppen, säger samma sak. Att Viking Grace symboliserar någonting nytt på Östersjön, att det nu är dags att lämna historien bakom sig och gå vidare.

Att alla resenärer ombetts klä sig i festkläder gör ju inte stämningen sämre. Under kvällen är det stor galamiddag i två sittningar, och efter den första träffar jag ett finskt kompisgäng. De är uppklädda till tänderna och är mycket nöjda med resan så långt.

– Vi ville åka med eftersom det är den allra första turen, säger Jenna Vuotinen. Ingen har ju åkt med båten förut.

Östersjöns största taxfreebutik

Ingen behöver gå sysslolös ombord på Viking Grace. Här finns flera olika barer med olika typer av underhållning, en stor spa-avdelning och Östersjöns största taxfreebutik. Även barnen tas om hand med tre olika aktivitetsrum uppdelade på ålder. Ombord finns även en toppmodern konferensavdelning.

Senare på kvällen, strax innan underhållningen drar igång i nattklubben, syns en reslig figur titta ut över a la carte-restaurangen där de sista gästerna precis avslutat desserten.

– Jag är oerhört nöjd i dag, säger vd Mikael Backman med ett stort leende. Allt fungerar precis som det ska!
 

...och här är betyg på andra fartyg på Östersjön

FAKTA

Viking Grace

Längd: 214 + 4 m. De fyra sista metrarna är ett utstick i aktern som bidrar till att minska svallvågorna från båten.

Bredd: 31,8 m.

Fart: 22 knop.

Bruttoregisterton: 57 000.

Varv: STX Finland, Åbo.

Rutt: Stockholm–Åland–Åbo.

Flaggstat: Finland.

Passagerare: 2 800.

Hytter: 880, med totalt 2876 hyttplatser.

Däck: 12 st.

Längdmetrar: Fraktfiler 1 275 m, personbilar 500 + 500 m (däck 4 och 5).

Restauranger: Bufférestaurangen Aurora, 520 sittplatser. À la carte-restaurangen Oscar, 230 sittplatser. Frank's casual dining, 260 sittplatser. Kafé Sweet & Salty, 140 sittplatser.

Barer: Rockmore rockbar, Retro, bar med lugnare dansbandsmusik, Champagnebaren Seamore och nattklubben Vogue i två våningar.

Taxfreebutik: Östersjöns största butik som upptar halva däck 9.
Jämförelse:
Viking Grace: 218 meter lång, 31,8 meter bred
Cinderella: 191 meter lång, 29 meter bred
Birka: 177 meter lång, 28 meter bred
Silja Serenade: 203 meter lång, 31 meter bred

Tider och priser:

Viking Grace kommer att trafikera Stockholm-Åbo och ersätter fartyget Isabella.

Avgång från Stockholm 07:35 och ankomst i Åbo19:55.

Avgång från Åbo 20:55 och ankomst till Stockholm 06:35.

Dagskryss till Åland med byte av båt för återresan från 75 kr.

Pris för kryssning t/r Stockholm med tvåbäddshytt Seaside (m fönster) från 790 kr för 2 pers.

Cecilia Billgren