Kryssningsföretag får svidande kritik

Foto: COLOURBOX
RESA

De tar dåligt ansvar för personalen ombord, de gör inte tillräckligt för miljön och har negativ inverkan på resmålen de besöker.

Nu får världens kryssningsföretag svidande kritik i en brittisk forskningsrapport.

I rapporten från Leeds Metropolitan University beskylls kryssningsbolag bland annat för att inte leverera relevanta uppgifter om vad de gör för att minimera påverkan på miljön och vilka framsteg på området de gjort. Till exempel när det gäller att skydda de känsliga marina ekosystemen.

Dessutom bidrar inte kryssningsfartygen alls till att lyfta ekonomin på de resmål de besöker, tvärtemot vad man kan tro, enligt rapporten. Kryssningsresenärer spenderar helt enkelt inte tillräckligt med pengar iland för att uppväga de negativa följder som deras närvaro på resmålet medför, skriver nyhetsbrevet Travelmole.

Kan jämföras med tvångsarbete

Vidare anklagas rederierna för att inskränka vissa anställdas rättigheter. Rapporten hävdar att det finns bevis för att utsatta grupper bland de fartygsanställda blir utnyttjade. Till exempel genom att de får betala för obligatoriska läkarundersökningar, visum och transporter. Det resulterar i att arbetare blir hårt skuldsatta, oförmögna att betala tillbaka och därför hamnar i en situation som kan jämföras med tvångsarbete.

65 procent av de 80 undersökta kryssningsbolagen världen över nämner inte socialt ansvarstagande alls på sina hemsidor, enligt studien.

Bara tolv företag – som alla ingår i koncernerna Carnival Corporation, Royal Caribbean International, TUI och Disney Cruises – publicerar rapporter om socialt ansvarstagande på sina hemsidor.

Men:

– Inte ett enda av de 80 företagen levererar några hållbarhetsrapporter i ljuset av de resurser de förbrukar, säger Dr Xavier Font, huvudförfattare av rapporten, som publicerats i tidningen Tourism Management.

Viftar bort kritiken

Kryssningsföretagen viftar dock bort Dr Fonts kritik.

I fredags gick den brittiska grenen av branschorganisationen Cruise Lines International Associtaion (CLIA) ut och sade sig vara ”djupt besviken” på rapporten och anklagade den för att vara ”full av oklarheter och subjektiva kommentarer”.

I uttalandet från CLIA heter det:

”Kryssningsindustrin är hårt reglerad på internationell nivå vad gäller både miljö och anställningsvillkor. Vi tar stort socialt ansvar och vi har en enormt positiv inverkan på länders ekonomier runt om i världen. En färsk studie visar att kryssningar bidrar med 72 miljarder euro årligen till den globala ekonomin, skapar mer än 775000 arbetstillfällen och betalar 24 miljarder euro i löner.”