Anrik Englandslinje i graven – efter 139 år

Sista Englandsbåten Sirena Seaways försvinner i september.
Foto: DFDS
Sista Englandsbåten Sirena Seaways försvinner i september.
RESA

Vill du åka sjövägen till England gäller det att passa på i sommar.

Till hösten försvinner linjen Esbjerg-Harwich, den sista kvarvarande färjerutten från Skandinavien och som funnits sedan 1875.

För många, nu lite äldre svenskar, var Englandsbåtarna från Göteborg eller Danmark ett attraktivt alternativ jämfört med dåtidens dyra flyg (det här var på den tiden det inte fanns några lågprisbolag).

Men när taxfreeförsäljningen inom EU försvann i slutet av 1990-talet fick Englandstrafiken snabbt problem. Från Göteborg löstes det tillfälligt genom att dra om linjen via Kristiansand i icke EU-landet Norge och vidare till Newcastle i norra England.

Men 2006 lades trafiken från Sverige ner för gott. Och nu försvinner snart alltså även den sista Englandslinjen från Skandinavien, när fartyget Sirena Seaways tas ur trafik på rutten från Esbjerg på västra Jylland till Harwich, nordost om London.

Sista turen går 29 september.

Nya miljökrav dödsstöten

– Passagerarantalet har fallit från 300000 till 80000 på grund av bortfallet i försäljningen av tullfria varor och växande konkurrens från lågprisflyg, säger rederiet DFDS koncernchef Niels Smedegaard enligt nyhetsbrevet Standby.

Dödsstöten för linjen är den nya miljölag som träder i kraft 1 januari 2015 och som tvingar rederier att köra på olja med låg svavelhalt. Enligt DFDS medför det kostnader på 20 miljoner danska kronor om året.

Cirka 130 anställda berörs av nedläggningen. Enligt DFDS kommer dessa att erbjudas anställning på rederiets andra rutter i Europa.

Det är inte bara på Nordsjön som rederier har problem. I fjol tvingades Ånedinlinjen att ta sitt enda fartyg Birger Jarl ur trafik på Östersjön, där den då hade seglat i 60 år.