Så fixar du en dröm-kryssning i Karibien

Expertens steg-för-steg-guide

RESA

Drömmer du om en kryssning i Karibien – men vet inte var du ska börja?

Hur vet man vilket rederi, fartyg och hytt man ska välja? Och när är bästa tiden att åka för att öka chanserna för bra väder?

Här är guiden som inte bara svarar på det utan även ger tips på bra avgångshamnar, om packningen – och hur du ska göra för att inte blir strandsatt!

Kryssningsexperten Heidi Rovén.
Foto: KRISTOFER SCHEIDERBAUER
Kryssningsexperten Heidi Rovén.

1. Vad kostar det?

För många startar reseplaneringen med priset. Har du en summa pengar att spendera som får styra övriga val eller vill du välja ut din drömkryssning först och vänta tills du har råd?

Att ge en fingervisning om vad en kryssning i Karibien kostar är nästan omöjligt, precis som det är att säga vad en hotellnatt kostar – det beror förstås på (se några prisexempel längst ner i artikeln).

Viktiga faktorer som spelar in är bland annat vilken standard fartyget har, om även dryck och dricks ingår samt om du kan kryssa lite när som helst eller bara under skollov och högsäsong.

Andra bryr sig inte så mycket om vare sig fartyget eller hytten utan tycker att det är häftigt nog att de kryssar runt mellan olika öar i Karibiska havet – och att det räcker.

Kort sagt liknar kryssningar övriga resor; väljer du en mellanklasscharter eller ett privatupplägg på lyxhotell? Priset blir förstås därefter.

Vad man kan säga om priserna är att det ofta är billigare att kryssa med ett visst fartyg i Karibien än i Medelhavet, däremot så kostar flygbiljetten för Karibien-kryssningen oftast mer än den till avreseorten för en Medelhavskryssning.

Ska du ändå till Florida (för att bila runt i Key West, ha familjesemester i Orlando eller besöka en släkting) är det perfekt att förlänga resan med en veckokryssning. Passa på!

2. Hur väljer jag fartyg?

Rätt fartyg för dig kanske inte är rätt fartyg för någon annan. Svaret är att du måste fråga dig vem du är och vad du vill ha ut av din kryssning utan att låta dig påverkas för mycket av vare sig andras åsikter, reklam eller reseförsäljare.

Till viss del kommer punkten ovan, prislappen, att styra vad du har att välja mellan. Men det finns också mycket annat som är viktigt att känna till.

Stora fartyg har ett brett utbud ombord av såväl aktiviteter, restauranger, barer och nöjen. Fartyget blir som en destination i sig. Deras nackdel är att de inte kan lägga till överallt, de är helt enkelt för stora.

Har du därför en viss ö med på din önskelista kanske den destinationen styr vilka fartyg du kan välja mellan. De mindre fartygen har förstås ett mer begränsat utrymme och utbud ombord, men kan i gengäld lägga till på fler ställen. Framförallt vid öar och stränder som inte bli massinvarderade av flera tusen och åter tusen gäster samtidigt. Är det viktigt för dig, ja då kan du snabbt stryka alla stora fartyg från listan.

Många mindre fartyg (dock inte alla) är lyxiga och hör till exklusiva rederier som tar rejält betalt för att gourmetmaten, vattensporterna och all dryck ingår i biljettpriset. 

Att de har färre gäster ger förstås också en annan atmosfär; kanske hittar du nya vänner bland dina medpassagerare som du kommer att hänga med på utomhusdäckets (enda) pool.     

3. Vilken hytt ska jag ha?

Även här finns det många sätt att resonera på. Men jag skulle vilja påstå detta: är det någonstans där det känns motiverat med en balkonghytt är det väl på en Karibienkryssning. Att få frukosten serverad på balkongen med utsikt över det turkosblå havet (och kanske få syn på en delfin eller ett stim flygfisk) eller sitta på den egna balkongen i solnedgång med en paraplydrink slår det mesta. Särskilt om du inte vill vara förvisad till ett stimmigt utomhusdäck varje gång du vill ta luft eller njuta av den mäktiga utsikten mot horisonten.

Men visst, om enda möjligheten att ha råd att förverkliga drömmen om en Karibienkryssning är att välja en insideshytt så ska det förstås inte få stoppa dig. Återigen beror det helt på vem man är och hur resesituationen ser ut.

Aktiva partymänniskor använder kanske mest hytten som sovplats och garderob, medan en familj med en baby som behöver båda ammas och bytas på kan uppskatta en rymligare hytt enormt just för att man är där mer.

Mellantinget är en utsideshytt som har fönster där man i alla fall kan se väder och vad som händer. Numera finns också fartyg med virtuella fönster som ger känslan av utsikt även om den bara är på en led-skärm.

Ytterligare aspekter att tänka på kan vara att välja en hytt mitt i fartyget om man lätt blir sjösjuk, där rör det sig nämligen minst. Är du gym- eller spafreak kanske du även vill ta hänsyn till detta och boka en hytt i närheten, på stora fartyg är fitness center ofta placerat högt upp i ena änden.

4. Hur väljer jag rätt rutt?

Rutten styras av storleken på fartyget. Stort fartyg, stora hamnar och förmodligen flera dagar till havs. Om du gillar detta eller inte är en smaksak. En del känner att dagar till havs är bortkastade när de hade kunnat få besöka en till destination istället.

Är du upplevelsetypen letar du förstås efter en rutt med många hamnstopp och få dagar till havs.

Andra tycker att mixen av upplevelser iland och lugna dagar till havs är underbar och ger tillfälle till en stund i solstolen med semesterboken. Då är du förmodligen också typen som ser framför dig att din Karibienkryssning mest handlar om sand mellan tårna och vita palmkantade stränder.

Läs på i förväg så att stränderna du ser framför dig ingår i rutten: de flesta öar har dem ju men de kan likaväl ligga på andra sidan ön som på gångavstånd från hamnen. Är du i Karibien för att se och göra så mycket som möjligt ska du förmodligen inrikta dig på små eller mellanstora fartyg som ofta har färre dagar till havs, om någon alls.

Men detta kräver också mer av dig som resenär. Bäst är om du är påläst och vet vad som finns att se och vart du vill för att sedan ta dig fram på egen hand med hjälp av taxi (du behöver inte leta, de väntar på dig vid kryssningsterminalen).

Du kan förstås också boka utflykter genom rederiet; de har alltid flera olika att välja på i varje hamn, från sportiga varianter som rafting eller djungeltrekking till historiska utfärder och några timmars sol- och bad på öns bästa strand.

5. När är bästa tid att åka?

Många menar att man kan kryssa i Karibien året runt. Det är förstås sant, men reser man ända från Sverige och har lagt ner en hel del pengar på sin resa vill man förstås ogärna lämna allt för mycket utrymme för osäkert väder.

Temperaturmässigt har man inte så mycket att oroa sig för, men det kan vara regnigt och till och med bli storm. Regnperioden, det man ofta också kallar orkansäsongen, infaller mellan juni och november. Skulle man råka ut för riktigt dåligt väder då man är till havs kan kaptenen ta beslut om ändrad kurs.

Det är på grund av det här som man ofta kan se fantastiska priser på Karibienkryssningar under sommaren och hösten. Från december månad kan man vanligtvis räkna med stabilt väder men precis som på andra håll i världen blir det också dyrare att kryssa kring jul- och nyårshelgerna.

Till torrperioden i Karibien räknas normalt december till maj. Ju senare desto varmare. För den som älskar våren hemma men gärna flyr vinterkylan får därför januari till mars räknas som den allra bästa tiden; torr, varmt och stabilt men ännu inte tokhett.

6. Vilken hamn är bäst att utgå från?

En Karbienkryssning kan börja på många ställen, till exempel från någon av hamnarna i Florida, New York City, Puerto Rico eller franska Västindien.

Svenskar utgår oftast från Fort Lauderdale och Miami, mycket på grund av det breda utbudet av kryssningar därifrån men också för att det är smidigt – flygplats och hamn ligger på behändiga avstånd från varandra.

När Norwegian började flyga direkt mellan Stockholm och Fort Lauderdale förenklade det mycket för alla Karibienälskare – både tidsmässigt och för att de har biljetter som kostar från cirka 1600 kronor enkel resa.

Det utgår även kryssningar från Port Canaveral som kan passa bra om man ändå är och upptäcker Orlando, Norwegian flyger även dit (via Oslo).

Att starta sin Karibienkryssning i New York är ett spännande alternativ, inte minst sedan det kommit fler nya fartyg som har just New York som hemmahamn. Att starta sin kryssning mitt på Martinique eller Guadelope lär definitivt addera till kryssningsupplevelsen, men flyg dit blir både dyrt och tidsödande, lägg då hellre den tiden på att resa bekvämt till havs.

Ett hett tips oavsett vilken avreseort och flygbolag man väljer, är att undvika inrikesflyg om man måste mellanlanda i USA. Anledningen är att med flygbytet i Europa kan man ha bagaget incheckat hela vägen och behöver inte extra tidsmarginal för immigrationskontrollen.

7. Vad ska jag packa i väskan?

Många oroar sig över packningen och klädseln ombord inför sin första kryssning. Särskilt över hur uppklädda alla kommer att vara och om man själv kommer vara ”fin nog”.

I så fall är Karibien helt rätt val. Visserligen är det väldigt olika mellan olika rederier vilka klädkoder de rekommenderar (eller kräver i vissa fall) men är det något de allra flesta Karibienkryssare tycks packa med sig så är det sin mest avslappnade semesterlook.

Här får man se både grälla t-shirts, hawaiiskjortor, snygga och mindre snygga hattar samt flipflops och gympaskor. Till och med på formella kvällar ser man väldigt få smokingar och aftonklänningar numera, i alla fall på de större rederierna.

Fartygen har också lugnat sig på senare år med sin förkärlek för hyperventilerade restauranger där man som kvinna satt och huttrade baraxlad i sin finklänning. Ett gott råd är ändå att ha med en sjal, finare kofta eller kavaj för svala tillfällen inne på fartyget. En hatt är också ett måste, då solen bränner under dagarna iland och temperaturen dallrar runt 35 grader och över. Plus badkläder och annan dylik semesterpackning. Ta med bra skor om du vill vara aktiv.

8. Vad mer bör jag tänka på?

Eftersom de flesta Karibienkryssningar börjar i USA finns det vissa saker man måste tänka på inför resan.

Passet ska vara maskinläsbart och giltigt minst ett halvår till vid datumet för hemresa.

Vi skandinaver behöver inget visum för att resa till USA, däremot krävs ett inresetillstånd, så kallat ESTA. Ett sådant kan man ansöka om (och betala, det kostar 14 dollar) på nätet. Observera att man måste ansöka om det senast 72 timmar före avresa eftersom det i vissa fall kan ta tid att få svar på.

Din godkända ansökan skriver du ut och har med tillsammans med dina resehandlingar så att du kan visa upp det när du kommer till USA.

När du ansöker om ESTA, och även vid ankomst till USA, krävs det att du vet var du bor första natten. En första hotellnatt behövs alltid vid ankomst för att matcha avgången med ditt kryssningsfartyg, så det behöver du också boka senast 72 timmar före avresa. Anteckna hotellets adress då du även kommer att behöva uppge detta vid din ankomst till USA. Det är bra att även kunna visa upp en bokningsbekräftelse.

9. Hur bra är shoppingen?

Historia, natur och kultur i all ära, men det går inte att sticka under stol med att det mesta i Karibien handlar om bad och shopping.

Utbud: När det gäller det senare är märkeskläder, solglasögon och alkohol de lätta områdena – här är summorna man handlar för dessutom lägre.

Det som haussas mest i shoppingsammanhang är dock diamanter och ädelstenar. Varje fartyg har sina egna shoppingguider som ofta och gärna talar väl om de butikskedjor som betalar för att bli omnämnda och rekommenderade.

Ombord ordnas föreläsningar om ädelstenar som kan vara helt okända för oss här hemma, du överöses med rabatter och erbjudanden (ofta kan man hämta ut små gratis prylar av varierande kvalitet i butikerna som förstås samtidigt försöker få dig att handla något). Var och varannan shop har fartygsspecifika erbjudanden.

I butikerna bjuds du på dryck och kan vara med på utlottningar och det är lätt att ryckas med av shoppinghysterin. Man kan absolut göra bra köp, men det kräver tid och kunskap.

Växla pengar: När det gäller valutor behöver man inte växla till lokal valuta på varje ö; alla tar US-dollar och de franska öarna har euro som officiell valuta. Var också vaksam på att på vissa öar tillkommer en skatt på 5-10 procent som presenteras först när du betalar i kassan, oavsett vad som stod på prislappen. Ett av undantagen är Sint Maarten.

10. Kan jag att bli akterseglad?

När man kryssar i Karibien får man ofta ställa om klockan var och varannan dag. Ena ön ligger i en tidszon medan nästa ligger i en annan. Skulle man blanda ihop tiderna, och till exempel sova över frukosten på morgonen spelar det förstås mindre roll (särskilt som du alltid får tag i något ätbart ombord så gott som alla tider på dygnet).

Men har du inte koll på den lokala tiden när du kliver av i en viss hamn för lite sightseeing kan det få förödande konsekvenser. Återvänder du till fartyget för sent och missar avgången blir du strandsatt.

Oavsett vad man kanske kan tro så väntar nämligen inte fartyget in sena passagerare. Den som inte kan passa tiden får möta upp i nästa hamn för egen maskin – och plånbok. För att förvirra det hela ytterligare händer det att fartyg går efter ombordtid, trots att den lokala tiden ändrats. Allt detta och vad som gäller för varje dag får man läsa sig till i ombordprogrammet som levereras varje dag till hytten.

När man går av på en destination så står det alltid skyltar vid landgången om när man ska vara ombord igen. Se till att du har koll på detta innan du går av.

Trevlig seglats!

FAKTA

Så mycket kostar kryssningen

Kryssning inklusive flyg

Prisexempel: 11830 kr för sju nätters kryssning med MSC Cruises från Miami, Florida i januari 2015.

Kryssning utan flyg

Prisexempel: 2535 kr för fyra nätters kryssning med Norwegian Cruise Line, 5444 kr för sju nätter. Start och mål i Miami i januari 2015.

Flyg t/r från Stockholm samma period från cirka 5000 kr, inklusive incheckat bagage och mat på flyget.

Fotnot: Prisexemplen kommer från Wonder Cruises och är per person i delad hytt. Alla måltider och underhållning ombord ingår i priset.

Leta också kryssningar på svenska sajterna Globetrotter, Mycruise och Cruisemarket.

Taxfree-shoppa, häng på stranden och spana på flygplan – tre saker att göra på ön Saint Martin.
Foto: SARA RINGSTRÖM
Taxfree-shoppa, häng på stranden och spana på flygplan – tre saker att göra på ön Saint Martin.

Heidis 5 favoriöar i Karibien

Sint Maarten (Saint Martin)

Taxfree-paradiset framför andra!
Philipsburg på den holländska sidan är fylld av butiker med märkeskläder, solglasögon, klockor, ädelstenar, sprit och parfym. Allt till Karibiens bästa priser. 

Saint Barths

Lyx med svenska anor!
Hit åker jetsetfolket när de vill koppla av. Flotta hotell och stränder där en solsäng med vip-servis kan kosta tusenlappar. Har tillhört Sverige.

Half Moon Cay, Bahamas

För sol och bad!
Fantastisk vit sandstrand och kristallklart turkosblått vatten. Här ägnar man sig åt sol och bad, vattensport eller simmar med stingrockor. Ön drivs av Holland America Line och är helt vikt åt kryssningsturismen.

Jost van Dyke

Relax till max!
Här vadar man gärna iland från en liten lyxyacht och ägnar dagen åt att hänga på White Bay Beach.  Missa inte att beställa romdrinken Pain Killer på Soggy Dollar Bar.

Vieques

Självlysande nattbad!
I vattnet vid Bio Bay lever självlysande plankton. När det är mörkt och man rör sig i vattnet ser det ut som att kroppen strålar av vitt ljus och små diamanter trillar av huden. Utomjordisk känsla!

Böcker med fler kryssningstips

”Kryssa inte utan mig” av Heidi Rovén.

Beställ den på www.cobertura.se/kryssa och ange koden ”Aftonbladet” så får du köpa den för endast 79 kronor inklusive frakt.

”Nyfiken på kryssningar” av Uno Grönkvist.

Sveriges kanske flitigaste kryssningsresenär har också skrivet böckerna ”Drömkryssningar” och ”Världens bästa flodkryssningar”. Läs mer här

Text: Heidi Rovén