Bilder: Titta in i nya lyxfartygen

Två fartyg som har premiär under 2016 Kolla in alla spektakulära upplevelser

1 av 9 | Foto: YOUTUBE
Carnival Vista.
RESA

Biograf, en skyride, sväva i en vindtunnel och åka radiobilar.

Det är bara några av sakerna du kan göra i två av 2016 års nya lyxkryssare.

Här ser de bilderna från havets nya jättebyggen.

Carnival Vista

Rederi: Carnival Cruise Line.

Längd: 322 meter.

Däck: 15.

Kapacitet: 3 936 passagerare.

Kostnad: 6,8 miljarder kronor.

Carnival Cruise Line sjösätter rederiets största fartyg hittills, Carnival Vista, under 2016. Jungfrufärden är planerad till maj då den under 13 dagar åker från Trieste, Italien till Barcelona, Spanien.

Ombord på kryssningsfartyget kommer det att finnas utomhusbarer och havets första IMAX-biograf. Passagerarna kommer även kunna åka med på en tur i fartygets skyride, där de med hjälp av pedaler kan trampa sig fram i kapslar för att se båten från ovan. En gigantisk vattenpark med rutschkanor kommer också att finnas ombord.

Inredningen doftar av Kuba och för den som vill vara aktiv finns många alternativ. Bland annat basket, fotboll, volleyboll, pingis och mini-bowling. På tolfte däck kommer man även kunna spela minigolf.

Ovation of the seas

Rederi: Royal Caribbean Cruises.

Längd: 348 meter.

Däck: 18.

Kapacitet: 4 180 passagerare.

I april 2016 har Ovation of the Seas premiär som ska trafikera Asien och Australien. Det är det tredje fartyget i Royal Caribbeans Quantum-serie och likt sina systerskepp innehåller det en hel del spektakulära gimmickar.

Bland annat kan man passa på att sväva i en vindtunnel eller färdas upp i ”North Star”, en glaskapsel som höjs 91 meter över havsytan för en 360-gradig utsikt. Ombord kommer även radiobilar, surfmaskin och ett rum för akrobatik att finnas. Dessutom öppnar stjärnkocken Jamie Oliver en egen restaurang ombord.

Se nedan för premiären som skjutits på framtiden.

...och premiären som skjutits på framtiden

Foto: AP

2012 – hundra år efter historiens mest kända fartygs jungfrufärd – gick den australiensiske milljardären Clive Palmer ut med den stora nyheten: Ett nytt skepp ska byggas. En fullskalig kopia av Titanic, och mottagandet av nyheten blev enormt.

Han lät starta rederiet Blue Star Line (efter Titanics rederi White Star Line) och nästa år skulle jungfrufärden äga rum, men byggnationerna blev försenade och fartyget kommer inte att tas i bruk förrän 2018.

Foto: AP

Klassindelning à la 1900-tal

Precis som 1912 ska fartyget gå mellan Southampton och New York. Inredning kommer att vara densamma som på orginalet: medan förstaklass badar i lyx får de i tredje klass dela på badrum och och långbord vid middagen.

Foto: AP

Fler livbåtar

För att öka stabiliteten på den nya Titanic blir uppföljaren ett par meter bredare än originalet. Ett extra säkerhetsdäck kommer till med fler livbåtar och en bulb under vattenytan i fören kommer till. Något som saknades på det första fartyget. Titanic II kommer även att ha större roder och bogpropellrar och diesel- och elmotorer i stället för originalets ångmaskiner.