Barnens tågluff går som på räls

1 av 13
RESA

Två vilda barn, fyra och fem år gamla.

Trettio timmar på tåg.

Mardröm?

Nej – rena paradiset, faktiskt!

Det ligger något förväntansfullt i luften när vi kliver på tåget på Stockholms central. Fattas bara. Som vi pratat om och planerat inför resan och äntligen är det dags. Barnens ryggsäckar är fullpackade med saker de själva valt att packa ner: trygga tygdjur, roliga böcker och några filmer.

Fullpackat visar det sig också vara på tåget, så vi bestämmer oss för att bänka oss i restaurangvagnen. Det är några månader sedan vi vuxna åkte till Nice med reguljärtåg för att känna på

hur det var att resa långt med tåg. Det var så pass bra att vi nu när alternativet med chartertåg uppenbarat sig beslutade oss för att ge oss av hela familjen. Ja, nästan, 14-åringen ska ansluta i Frankrike men åka tåg med oss hem.

Erfarenheten från vår långresa använde vi för att maximera förberedelserna inför resan med barnen.

Garda är målet och förväntningarna är högt uppskruvade. Nu sitter vi där i restaurangvagnen och njuter av att vara på väg. Det är första gången barnen åker utomlands och de är naturligtvis

nyfikna på allt och på alla. Det var ett lyckat grepp att ge dem varsin väl uttänkt och sysselsättande present innan vi klev på. De är fullt upptagna på varsitt håll – Helga med en tamagochi och Hubert med en stor grön dinosaurie som ivrigt hejar på alla som passerar.

Vi får tid att pusta ut och konstatera att vi äntligen är på väg.

Nu är logistiken oerhört viktig. Fokus ligger på att hålla kvar barnens invanda dygnsrytm, en förutsättning för varje lyckad resa med barn. Att hålla blodsockret på en jämn nivå och nyfikenheten uppe är en annan viktig faktor.

Vi börjar med en fika. En långfika, för när den är klar så är vi faktiskt redan snart i Malmö och det är dags för första bytet och att gå ombord på nästa tåg.

Det är lättare med charter. Det finns någon som pekar och talar om vart man ska gå och var i vagnen kupén ligger. Mer tid för oss att fokusera på barnens upplevelser och iakttagelser. Mer tid för upplevelsen.

När vi åkte ensamma var det mycket koll på vilken perrong, vilket spår, när går tåget? Nu finns det en värdinna som tar hand om det. Smidigt och välkommet, i synnerhet när man reser med barn.

Bytet går bra och vi installerar oss i var sin kupé. Vi delar upp oss, en stor och en liten i varje kupé. Vi sträcker ut och packar upp det vi behöver för natten. Samtidigt rullar tåget ut från Malmö C på sin väg mot Trelleborg och båten mellan Trelleborg och Sassnitz.

Väl ombord på färjan känns det inte självklart att sova med barnen på undre däck – i synnerhet när det som den här kvällen går hård sjö.

Det är först mitt i natten som vi återvänder till kupén. Eftersom tåget inte gör några stopp i Tyskland så

får vi några timmars härlig sömn innan det är dags att vakna och göra oss redo för att byta tåg i Berlin.

Barnen är trötta och det är tidigt på morgonen. Dygnsrytmen är ur spel. Det visar sig senare faktiskt vara till vår fördel. Vi provianterar och hittar goda och fräscha saker på Hauptbahnhof. Så kommer det nya tåget, det tyska snabbtåget Berlin–München. Vi installerar oss och Hubert slocknar ganska snart efter att vi läst ett av de nya Tintinalbumen.

Tintin är perfekt. Han är alltid på resa och alltid på äventyr. Identifikationen är total.

Helga och jag ger oss av på upptäcktsfärd i tåget. Det blir en lyckad skattjakt. De har lekvagn! Helga slår mig några gånger i Memory innan det är dags att gunga på moppegungan.

Tillbaka på vår plats så är det dags för Annica att ta en promenad med Hubert.

Helga och jag sätter oss och har en landskapstävling. Ett poäng per ko. Ett poäng per bil. Sakerna kan variera men reglerna är de samma. Först till tio i tre ronder. Det funkar fint tills det är dags att gå iväg till bistron för en lättare lunch. Trots allergier (både mjölk och ägg) lyckas vi hitta något som alla vill ha och det smakar riktigt bra. Både med mat och med miljöombyte.

Tåg är perfekt med barn. Det ligger liksom i barns natur att de inte vill sitta fastspända. En liten promenad då och då och allt som tåget erbjuder, alla människor som passerar, landskapet som skiftar, städerna vi passerar, allt är roligt att upptäcka och se!

Det är faktiskt mycket lättare att

vara på tåget ett dygn med barnen än de dagar då vi varit inregnade och inomhus hemma under motsvarande tid.

Rätt vad det är så är vi framme i München och det är dags att byta tåg igen. Samtidigt så har vi en och en halv timme på oss att köpa med oss lite saker till middagen som vi planerat in till den sista etappen, München–Verona. Väskorna lastar vi på en vagn som bevakas av tågvärden.

Vi köper med oss grillad kyckling, pizza, ostmackor, yoghurt en massa festisar och en öl till pappa. Vi verkar ha prickat en tradition, för när vi sätter oss i kupén plockar alla upp mat ur medhavda kassar och korgar. Det blir till en härlig gemensam middag i samförstånd. Kaffe på maten köper vi naturligtvis i den italienska restaurangvagnen, fantastisk espresso gjord i en vacker Gaggia.

Det står ”Innsbruck” på skylten vid perrongen och Hubert får syn på en riktig tyrolare med rakborste i hatten och allt. Lyckan är total. När sedan tåget börjar dra sig upp i Brennerpasset på de mest fantastiska vägar man kan tänka sig så sitter vi alla fyra och bara gapar över utsikten.

Allt är bekant men så mycket mäktigare än i minnet. Då kommer jag på att det är härifrån miljöerna till modelljärnvägstågen är hämtade. Hänförande. Tänk att få åka tåg i den här miljön. Helt fantastiskt och resan har bara börjat.

Väl framme på hotellet öppnar vi väskorna för att packa upp.

Överst ligger nödpaketen. De som vi skulle ta fram om inget annat funkade.

Där ligger de oöppnade.

FAKTA

Sju höjdpunkter under resan

1 Bäst av allt var att resan som helhet fungerade så bra. Bekvämt och barnvänligt sätt att färdas utan att sitta fastspända. Resan blir till ett eget äventyr och till en bra start på semestern.

2 När tåget från München börjar ta sig genom Brennerpasset och vi åker genom riktig sagonatur. Riddarborgar blandas med bergstoppar där enligt Hubert trollet Olle-Bolle från ”Bockarna Bruse” bor.

3 Innsbruck, när Hubbe upptäcker en riktig fullriggad Tyrolare med lederhosen, rakborste i hatten och allt.

4 Att det tyska tåget har lekvagn! Ett jätteplus för den genomtänkta idén!

5 Espressomaskinen i den italienska restaurangvagnen på tåget mellan München och Verona.

6 Bagagevagnen i München. Att kunna ta en promenad utan tunga väskor och veta att de är övervakade och transporteras till perrongen för nästa tågs avgång.

7 Timingen. Att övernattningen gör det nytt och roligt att kliva på ett tåg till i gryningen.

Tre sätt att tåga

Tågcharter

Allt är ordnat från det att du beställer biljetten tills du är framme på resmålet och ditt hotell. Lanserades av Fritidsresor förra sommaren, och har i år utökats av både dem och Ving.

Ett mer avkopplat sätt att resa och inte så mycket att hålla reda på själv. Bagagevagnar och resvärdar skapar en omhändertagande känsla.

Passar utmärkt om du reser med barn. Eftersom du reser i grupp så är chansen också stor att barnen får semesterpolare redan på tåget. En välkommen faktor både för föräldrarna och barnen.

Det finns många härliga och barnvänliga destinationer att välja mellan och antalet orter ökar hela tiden.

Tågluffarkort

Med det nya Interrailkortet som lanserades förra året så har du stor frihet att färdas som du vill genom de flesta av Europas länder.

Vissa sträckor måste du boka. Franska TGV har exempelvis ett visst antal platser per tåg reserverade för resande med Interrailkort, men du måste boka sittplats för att få åka med tåget. Prisvärt alternativ för långresan.

Prisexempel:

Fem valfria resdagar inom tio dagar: Vuxen (2 klass) 2 375 kr, 1 225 kr för barn.

Tio valfria resdagar inom 22 dagar: Vuxen (2 klass) 3 385 kr, 1 730 kr för barn.

Läs mer på: www.sj.se

Resa reguljärt

Du har full kontroll över resan och bokar allt själv hela vägen. Du vet vad du bokar och du vet vad du får.

Är du ute i god tid och bara vill ta dig till din destination är det ett bra alternativ. Men se till att vara ute i tid för att få ett bra pris, och jämför alltid med vad det skulle kosta att köpa ett interrailkort och boka platser för alla tåg och byten på din resa.

Att boka hela resan via SJ kan också bli en dyr affär – ofta kan du komma undan med under halva priset om du själv bokar de olika delsträckorna med respektive lands eget tågbolag. Här kan du läsa mer om det!