Italiens nya supertåg

Restiden kortas rejält med nya tåget.
Foto: ÅKE MALM
Restiden kortas rejält med nya tåget.
RESA

ROM

Lokföraren Massimo Massili för fram fartreglaget ännu ett steg.

Hastighetsmätaren pressar sig uppåt: 295, 297, 299 - yes! Vi passerar drömgränsen och susar fram i 302 kilometer i timmen.

Aftonbladet Resa har provåkt Italiens nya supertåg.

Massimo Massili
Massimo Massili

I december öppnas reguljär trafik på den nya banan mellan Rom och Neapel. Då minskar åktiden med 25 minuter på den drygt 20 mil långa sträckan.

I förarkabinen ser allt nytt ut. Massimo Massili har en stor skärm framför sig där han varje sekund ser vilken fart han får hålla. Regnet börjar vräka ned men undan för undan trissas farten upp.

När vi rusar in i en av de 66 tunnlarna känns det som att slungas rakt in i en vägg. Men Massimo ser lugn ut.

Hur säkert är det att åka i 300 kilometer i timmen?

- Vi är bland de första att införa det nya europeiska kontrollsystemet, ERTMS. Varje del av sträckan är kontrollerad, säger Federico Fabretti på Trenitalia, Italiens motsvarighet till SJ.

I sittvagnen märks farten inte på något särskilt vis. Inget dunkadunk i spårskarvarna här inte - rälsen är helsvetsad och det enda ljudet som hörs är luftkonditioneringen. Varje sittplats har nätuttag för datorn och anslutning till internet.

Fornlämningar

300 kilometer i timmen är ingen toppnotering - det är marschfarten. Vid en testkörning nyligen mellan Turin och Novara nåddes en hastighet på över 350 kilometer i timmen.

- Men det kan bli mera om så skulle krävas, säger Federico.

Byggandet av det nya järnvägsnätet har dock stött på svårigheter - framför allt fornlämningar, som har räckt till tre nya museer.

Topphastighet: 350 kilometer i timmen

Lugnt och skönt.
Lugnt och skönt.

Åke Malm