Venedigs gondoler hotade

Båtbyggarna överger kända turistmagneter

1 av 6 | Foto: COLOURBOX
Antalet gondoler i Venedig sjunker för varje år, och få unga är intresserade av att lära sig yrket som gondolbyggare.
RESA

ITALIEN. Drömmer du också om en romantisk tur i gondol på en av Venedigs kanaler.

Då ska du passa på –  för snart kan gondolerna vara borta.

Orsak: ingen vill längre bygga nya.

Hjälp - gondolerna är på väg att ta slut

Robotar tar hand om turister

Båtbyggarna överger Venedigs turistmagneter

Venedigs monopol på handeln från Mellanöstern gjorde staden ofantligt rik. Pengarna investerades i utsmyckade ­palats, fyllda av konst.

Stadens läge, mitt i lagunen, gjorde att båtbyggande utvecklades tidigt, gondolen redan på 1 000-talet.

Handfull gondolbyggare

De är fortfarande ett vanligt inslag i kanalbilden, även om motordrivna vattentaxis och bussar tagit över mycket.

I Venedig utförs fortfarande alla vardagliga sysslor med båt: transporter, sophämtning, ambulansservice, polisbevakning, allt görs med båt.

Lorenzo Della Toffola är en av en handfull ”squerioli” (gondolbyggare) som fortfarande finns kvar. Nu under sommarhalvåret underhåller han äldre gondoler, men varje vinter bygger han en eller två nya. Totalt byggs bara ett halvdussin gondoler varje år i Venedig.

Det räcker inte för att ersätta de äldre gondoler som skrotas.

- Än så länge kan vi som är kvar tillfredsställa efterfrågan, men inga unga vill jobba, säger han bekymrat, på sikt är tillverkningen hotad.

Väntar på renovering

Hans varv består av några gamla träskjul i korsningen av kanalerna San Trovaso och Ognissanti, där man byggt gondoler sen 1600-talet.

Runt tio gondoler är inne för rekonditionering Ett av vinterns nybyggen ligger grundmålad utanför varvshallen och väntar på sista finishen.

Det går inte att säga att det ”sjuder av aktivitet”.

En riktig gondol, säger ­Lorenzo, specialbyggs för sin gondoljär. Bland annat hans (nästan alltid en han) vikt och längd avgör hur detaljer på båten byggs.

Båten är asymmetrisk, babordssidan är 24 cm längre än styrbordssidan, för att båten ska gå rakt trots att gondoljären bara vickar på styrbordssidan.

- Det är ett mycket speciellt hantverk att bygga gondoler, säger Lorenzo stolt, det tar lång tid att lära sig.

420 gondoljärer

Totalt finns det nu knappt 500 gondoler i ­Venedig. 420 gondoljärer har licens för att trafikera kanalerna kommersiellt.

Det är ett bra jobb som ofta går i arv från far till son.

Tomaso är en av dem. Han står vid en bro mitt i Venedig och försöker ragga kunder. Familjen lever gott på det han drar in som gondoljär.

- Det är ett bra jobb, fritt, omväxlande och välavlönat, säger han klädd i karaktäristisk randig svart-vit tröja, mörka byxor och halmhatt.

Han har också sett den dramatiska nedgången i gondoltillverkningen, men tror att myndigheterna till slut kommer att stoppa nedgången.

Viktigt för turismen

- Båten är för viktig för turistnäringen för att kunna försvinna, Venedig utan gondoler är otänkbart.

Lorenzo, på San Trovaso­varvet, är mer pessimistisk. Han ser hur nyproduktionen sjunker och hur kunskapen att bygga båtarna försvinner.

- Så länge jag lever kommer nya gondoler att byggas i Venedig, men sen?

FAKTA

Åka gondol i Venedig

Ett standardpris för en gondoltur är 80 euro (750 kronor). Då får man åka i 40 minuter.

För lite längre turer pendlar ­priserna mellan 100 och 120 euro (935 till 1 125 kronor).

Åka hit & runt

Norwegian, Ryanair (till Treviso) och SAS (sommarlinje) flyger alla direkt från Stockholmområdet till Venedig.Prisexempel: Norwegian t/r lördag-tisdag i månadsskiftet maj-juni för cirka 1500 kr. Från Göteborg ungefär samma period blir priset cirka 2 500 kr.

Transfer: Från Treviso-flygplatsen (Ryanair) går flygbussar. Från Venedigs flygplats Marco Polo går det bussar, vattentaxi och reguljära båtlinjen Linea Blu, som gör stopp vid bland annat Markusplatsen.

Ta sig runt: Centrala Venedig tar du dig lätt runt till fots. Annars är Vaporetto (vattenbussar som trafikerar kanalerna) ett prisvärt alternativ.

Alkotester & sångförbud

De har det inte alltid lätt, gondoljärerna.

På senare år har en rad regler införts som begränsar deras tidigare fria ­yrke.

Värst är nog att de blivit likställda med vilken bilförare som helst. Alkoholtester har ­införts efter en rad uppmärksammade incidenter.

Alkotesterna ska också ses mot bakgrund av en tysk turist i fjol omkom när en gondol kolliderade med en vaporetto (vattenbuss). Gondoljären i fråga testades efter olyckan positivt för kokain.Men alkotester är inte den enda nya regeln.

Gondoler är förbjudna på ­Canal ­Grande under rusningstid.

Gondoljärerna får inte ­använda mobiltelefon under arbetstid.

Gondoljärerna får bara sjunga under färd på kvällstid. ”Vi behöver lite disciplin”, motiverade Venedigs borgmästare de nya reglerna.

Ladda ner resguide!

Läs mer och ladda ner resguiden till Venedig

Något av innehållet:

Resa hit & ta sig runt

Äta ute – extra många tips

Godsaker & glass

Klassiska sevärdheter

Hotell

Nattliv

Shopping

Utflykter i lagunen

Stadsdelar

Boka resa till Venedig eller andra spännande städer i Europa

Bertil Karlefors/text