Spaniens nya supertåg

Madrid till Málaga på 2,5 timmar i 350 blås

Spaniens premiärminister José Luís Rodríguez Zapatero, till vänster, var med på premiärturen. De nya supertåglinjerna för höghastighetståget AVE innebär att Spanien blivit en av Europas modernaste tågnationer.
Spaniens premiärminister José Luís Rodríguez Zapatero, till vänster, var med på premiärturen. De nya supertåglinjerna för höghastighetståget AVE innebär att Spanien blivit en av Europas modernaste tågnationer.
RESA

Nu kan man åka tåg från Madrid till Solkusten på bara 2,5 timmar.

Spaniens nya linjer för höghastighetståget AVE har öppnats.

Senare i vår börjar supertågen även gå mellan Madrid och Barcelona.

För Spanienresenärer och Spaniensvenskar som bor vid Solkusten innebär de nya höghastighetstågen en stor förändring. Tidigare tog en tågresa mellan Madrid och Málaga drygt fyra timmar. Inrikesresandet I Spanien förändras ytterligare när den nya höghastighetslinjen mellan Madrid och Barcelona öppnar i april. Den resan kommer då bara att ta tre timmar, jämfört med minst fem timmar i dag.

De nya höghastighetstågen är mijövänliga konkurrenter till flyget. Tack vare att man slipper flygplatsernas tidskrävande transfer, säkerhetskontroller och incheckning blir den totala restiden ungefär densamma som med flyg.

Premiärturen mellan Madrid och Málaga gick dagen före julafton. En av gästerna ombord var den spanske premiärministern José Luís Rodríguez Zapatero:

– De nya höghastighetstågen är ett effektivt och miljövänligt transportmedel, sa han till den samlade pressen som väntade vid tågets ankomst i Málaga.

– Jag kan också försäkra er att man reser väldigt bekvämt.

Även näringsminister Magdalena Álvarez fanns med bland premiärgästerna:

– Med AVE öppnar vi många dörrar mot framtiden, sa hon. Det här är ett projekt som skapar rikedom och tar oss ännu ett steg mot det samhälle vi vill skapa.

Den 22 december 2007 öppnade även den nya linjen Madrid-Segovia-Valladolid. Sedan 1992 finns en höghastighetslinje mellan Madrid och Sevilla.

Linjen mellan Madrid och Barcelona som går via Zaragoza skulle egentligen också ha invigts under julen 2007. Tekniska problem i Barcelona har dock gjort projektet några månader försenat. De spanska höghastighetstågen heter AVE som är en förkortning av Alta Velocidad Española men ordet ”ave” betyder också fågel på spanska. Speciella spår gör att hastigheten kan ligga på upp mot 350 kilometer i timmen.

Enligt regeringsbeslut ska Spaniens alla storstäder bindas samman med höghastighetslinjer. År 2020 ska allt vara klart. Spanien kommer då att ha 10000 kilometer höghastighetslinjer. Total kostnad 80,5 miljarder euro.

FAKTA

Snabbtåg i Europa

Så reser du med spanska höghastighetståget AVE

Priset för en enkelresa mellan Málaga och Madrid är 76 euro. Resan mellan Madrid och Barcelona kommer att kosta 100 euro enkel. Tur och retur blir 20 procent billigare. För den som bokar biljett på internet minst två veckor i förväg blir det något billigare. Resenärerna kan välja mellan klasserna ”Turista”, ”Preferente” och ”Club”. Ombord finns cafeteria och restaurang, i de dyrare klassen ingår mat och dryck och filmvisning. Hastigheten ligger på 350 kilometer i timmen.

Biljettbokning: www.renfe.es

Höghastighetståg i Europa:

AVE (Alta Velocidad Española) går i Spanien

Eurostar: mellan London-Paris-Bryssel under Engelska kanalen .

ICE: (InterCityExpress) går i Tyskland.

TGV: (Train à Grande Vitesse) går i Frankrike

Thalys: går mellan Frankrike, Belgien, Nederländerna och Tyskland.

Fotnot: Höghastighetståg håller hastigheter över 300 km i normal drift. Svenska X2000 klassas därför bara som snabbtåg eftersom normalhastigheten ligger runt 200 km.