Bye-bye, Londons dubbeldäckare

Redan nästa år försvinner den röda klassikern

RESA

Skynda er, alla ni som en sista gång vill åka med Londons klassiska dubbeldäckare, för snart försvinner kollektivtrafikens mest kända vykortsmotiv.

Londons signum - den trubbnosiga, röda Routemastern - tas ur trafik 2005.

Fortfarande finns runt 600 av Londons klassiska dubbeldäckare kvar, men inte länge till. Några få ska behållas för turiständamål, andra säljs till entusiaster för mellan 30 000 och 140 000 kronor.
Foto: AP
Fortfarande finns runt 600 av Londons klassiska dubbeldäckare kvar, men inte länge till. Några få ska behållas för turiständamål, andra säljs till entusiaster för mellan 30 000 och 140 000 kronor.

Inte långt efter dubbeldäckarnas 50-årsjubileum, som firades med stolta bussparader genom London i juli, ska alltså Routemastern avvecklas helt. Nostalgikerna rasar:

- När den sista röda Routemastergaleonen seglar iväg genom staden kommer jag att stå vid vägen och se Londons själ åka iväg med den. Jag kommer att gråta, säger Stephen Pound, medlem i det brittiska parlamentet, före detta Routemaster-chaufför och aktiv motståndare till avvecklingen.

Farliga miljöbovar

Londons kollektivtrafik, Transport for London (TFL), är av en annan mening:

- Routemasterns tid är över och det är hög tid att ersätta dem med rymligare bussar utan trappsteg som är tillgängliga för alla, säger Mike Weston, chef för busstrafiken.

Routemaster-bussar introducerades i London redan på 1950-talet. Ett argument för att ta bort dem är att de är farliga. Varje år dör i snitt tre människor då de hoppar av eller på bussarna. Dessutom är den gamla dubbeldäckaren en miljöbov.

Tolv linjer har redan bytt ut den klassiska modellen mot modernare bussar. Åtta återstår.

Egentligen togs redan 1970 ett beslutat att dra in de röda bussarna. Men ersättningsbussarna drogs med så många tekniska problem att de klassiska dubbeldäckarna till och med överlevde lokaltrafikens privatisering 1994.

Dragspelsbussar på intåg

I stället för Routemastern har TFL köpt in en del nya dubbeldäckare, men framför allt är dragspelsbussarna på intåg. Ett stort projekt inom kollektivtrafiken är också bränslecellsbussar som bara släpper ut vattenånga.

Mer info på Routemasterfansens intresseförening:

www.routemaster.org.uk

Sofia Tillberg