Showtime London!

Svenska Kaisa Hammarlund, 32, jobbar i West End

1 av 5 | Foto: AP
Priscilla Queen of the Desert innehåller mängder av klassiska discohits och är en perfekt förfestarmusikal. Den går på Palace Theatre.
RESA

Musikalvåren är här.

Inte ett orkesterdike är tyst i London.

Vi firar med en guide till det mesta av det bästa på Londons scener – och bjuds dessutom på en titt bakom kulisserna av den svenska musikalstjärnan Kaisa Hammarlund.

Det var 2002, Kaisa Hammarlund, 32, hade som första svensk fått en roll i ensemblen i Mamma Mia! på The Prince Edward Theatre i Londons West End.

– Att kunna säga att man är West End-skådespelare, många drömmer om det. Det gjorde jag också när jag var liten. Älskar man musikaler finns det ju egentligen bara två ställen i världen, det är här och Broadway, säger Kaisa över en kopp te.

RESA träffar henne på ett kafé intill Covent Garden tillsammans med två andra West End-svenskar. Mia Karlsson, 39, har precis återvänt till London efter en lång period i Köpenhamn där hon bland annat briljerat som Christine i ”Fantomen på operan” och violinisten Martin Lissola, 28, passar på att vara lite ledig efter sex månader på turné med Sting.

På jakt efter nästa uppdrag

Kaisa i sin tur har precis spelat den kvinnliga huvudrollen i en ny musikalversion av De tre musketörerna där hon hyllades för sin rolltolkning. Men nu är det auditions och provspelningar som gäller i jakt på nästa uppdrag.

– Ju längre man är i branschen desto lugnare blir man. Judi Dench och Ian McKellen har också sprungit på auditions, skrattar Kaisa och berättar att hon ska hinna med tre olika provspelningar samma vecka.

– Det händer så mycket här i London att det alltid finns jobb. En workshop här eller en reklamfilm där. Jag har också blivit lite kräsnare med åren och tackar nej till fler jobb nu. Nu vill jag bygga upp min cv och variera med fler talpjäser så att jag liksom säkrar framtiden, säger hon.

De långa kontrakten, som när hon spelade i Mamma Mia!, först i Londons West End och sen på den internationella turnén, eller som när hon var naken på scenen två gånger varje kväll (mer om det senare) i Cabaret, lockar inte lika mycket längre.

– Jag har gjort det redan. Det är bra för plånboken och säkerheten, men den kreativa sidan får lida lite av att göra samma sak dag ut och dag in under flera år. Jag är lite för rastlös för det.

Hur har det varit som svensk att få jobb i West End?

– Jag ser nog inte så typiskt svensk ut så för mig har det inte varit några problem. Jag har en kompis som är lång blond och kurvig. Hon får göra alla svenska roller fastän hon inte är skandinavisk.

– Men min första agent tyckte att jag skulle byta namn. Hon var en barsk äldre dam som jag var lite rädd för: ”Vi har tänkt lite här, what about Catherine Hamilton?” Men det enda jag gick med på var att stava Kaisa med i, skrattar hon.

West End – en livsstil

Mia Karlsson har en lite annan erfarenhet:

– Senast jag var i London skickade min agent bara konstiga uppdrag till mig. Olika glamour-roller och ett dejtingprogram på tv som sökte skådespelare som skulle lura den man gick på dejt med. Till slut ringde jag min agent som inte alls förstod varför jag var missnöjd: ”Så fort de frågar efter en typisk swedish girl så tipsar vi ju om dig” sa han, berättar Mia.

Är det mycket såna fördomar om svenskar, är det många som tar för givet att ni ska göra nakenscener till exempel?

– Nej, det tycker jag inte, säger Kaisa.

Här lägger sig Martin i:

– Du var väl ganska naken i din senaste föreställning, i sängscenen? säger han med ett stort leende.

– Äh tyst med dig, då hade jag ju underkläder, skrattar Kaisa.

– Men i Cabaret var jag i och för sig naken två gånger i varje föreställning. Det var nervöst, men jag litade på regissören och kände mig trygg. Det var bara ryggarna mot publiken och en viktig del i föreställningen. Vi repeterade inte de nakna scenerna förrän sista genrepet och då ställde sig regissören och koreografen upp i salongen inför alla oss som skulle vara nakna på scenen och tog av sig sina kläder också, berättar Kaisa.

För henne har West End blivit en livsstil. Här gäller åtta föreställningar i veckan och bara söndagskvällen ledig. När hon inte spelar i någon föreställning gäller det att vara tillgänglig.

En regissör eller agent kan höra av sig med ett nytt jobberbjudande när som helst och det kan handla om att börja bara några dagar senare.

– Jag har hur många kompisar som helst som avbrutit semestrar, smekmånader, skjutit på bröllop. Men jag gillar att det går så snabbt här. Det är också ett mycket hårdare tempo. Lite mer piska och mindre kaffepauser jämfört med Sverige. De ringde i början av 2010 för en grej i Sverige 2012, men jag har ju ingen aning om vad jag gör då, här går allt mycket snabbare och man behöver inte alls ha samma framförhållning.

Konkurrens får man leva med

Vännerna finns bland teaterfolket, musiker och skådespelare, andra som har samma konstiga arbetstider. Att man också kan bli stenhårda konkurrenter i jakten på nya roller är något man får leva med.

– Man måste bara lära sig att förstå att det sällan är talang som avgör vem som får rollen. Man måste vara rätt också, passa in. Ska man spela en dotter, så måste man passa till pappan som ska passa till mamman. Det kan avgöras på hur lång man är eller att man har rätt hårfärg.

Nu hoppas Kaisa att hon snart har rätt hårfärg, längd och form för en Shakespeare-föreställning. Det är en av de kvarvarande drömmarna:

– Det vill jag verkligen klara av. Att som utlänning i hans hemland få spela Shakespeare på West End skulle vara en seger. Då är man verkligen accepterad, säger hon.

FAKTA

Hitta rätt här ligger teatrarna

5 musikaler du garanterat inte blir besviken på

1. Lion King

Elton Johns Can you feel the love tonight och Circle of life får nytt liv i den här underbara familjeföreställningen med pupeteers (dockskötare) som får giraffer, fågelflockar och till och med elefanter att bli levande på scenen. Självklart är både Timon och Pumba med i stora roller.

Har spelats i elva år och sågs av fler än 800 000 personer 2010. Det innebär i stort sett utsålt varje föreställning, så räkna inte med några rabatterade biljetter om ni är fler än två som vill se showen. Bästa chansen att komma billigt undan är ”day seats”.

Teater: Lyceum Theatre.

21 Wellington Street, London WC2E 7ERQ.

Tunnelbana: Covent Garden.

2. Les Misérables

En rejäl klassiker som precis firat 25 år, den musikal som visats under längst tid i Londons West End och det är välförtjänt. Är du sugen på något allvarligare är det här helt rätt show. Baserat på Victor Hugos roman och i regi av Trevor Nunn och John Caird. Musikalälskaren kan redan alla sånger, men även novisen kan älska den här storslagna, men icke-svulstiga scenshowen.

Teater: Queen’s Theatre.

Shaftesbury Avenue, London W1D 6BA.

Tunnelbana: Leicester Square eller Piccadilly Cirkus.

3. Billy Elliot the Musical

Elton John har gjort musiken till den här svåröverträffade musikalen. Gruvstrejk, politik och balett – låter det trist? Garanterat inte! Och oavsett vem som spelar ”Billy” (tre olika pojkar mellan 11 och 14 år går på rullande schema för att de även ska hinna med skolan) lär du inte bli besviken.

Teater: Victoria Palace Theatre.

8 Victoria Street, London SW1E 5EA.

Tunnelbana: Victoria.

4. Love Never Dies

Andrew Lloyd Webbers utskällda uppföljare till ”Fantomen på Operan” plockades i höstas ner under en vecka för att regisseras om, sånger byttes ut och delar av handlingen ändrades. Nu hyllas den som en av Lloyd Webbers bästa med fyror i betyg av samtliga av Englands största tidningar.

Love Never Dies är urtypen för musikaler, allt är storslaget, bombastiskt och med massor av känslor. En väl investerad kväll för musikalälskaren.

Teater: Adelphi Theatre.

The Strand, WC2R 0NS.

Tunnelbana: Charing Cross.

5. Wicked

Kan du din Trollkarlen från Oz får du definitivt inte missa den här. Hela storyn, fast sedd ur häxornas synvinkel, fylld med mängder av nyskrivna musikalhits (Glee-fans kan redan Defying Gravity, men missa inte heller The wizard and I, No one mourns the wicked eller

Popular).

Handlingen står på egna ben, men har du koll på Oz, Plåtniklas, det fega lejonet och Dorothys rubinröda skor så kommer din kväll vara garanterat lyckad.

Teater: Apollo Victoria.

Wilton Road, London SW1 1LL.

Tunnelbana: Victoria.

Fler säkra kort: Legally Blond the Musical, End of the Rainbow, Priscilla Queen of the Desert the Musical.

Tips: Postnumret är bästa sättet att hitta adresser i London. Flera gator har samma namn, har du rätt postnummer kan du vara säker på att komma rätt.

3 stora premiärer i vår

6. Shrek The Musical

Det gröna trollet tänker ge Lion King en fajt om titeln som vårens stora familjemusikal när han tar åsnan med sig till West End-scenen. Prinsessan Fiona spelas av Britain’s got talent-domaren Amanda Holden.

Premiär 6 maj.

Teater: Royal Drury Lane.

Catherine Street,

London WC2B 5JF.

Tunnelbana: Charing Cross, Embankment, Covent Garden.

7. Ghost

Succéfilmen med Demi Moore och Patrick Swayze har gjorts till musikal med nyskriven musik av Eurythmics Dave Stewart och Glen Ballard (som bland annat skrivit Michael Jacksons Man in

the mirror). Självklart är också Unchained Melody med och den smått legendariska drejscenen.

Premiär 22 juni.

Teater: Piccadilly Theatre.

Denman Street, London W1D 7DY.

Tunnelbana: Piccadilly Circus.

8. The Wizard of Oz

Andrew Lloyd Webber producerar den här nyversionen av klassikern som förutom Over the Rainbow och alla andra originalsånger också bjuder på några nya skrivna av Webber själv tillsammans med Tim Rice. Dorothy spelas av Danielle Hope som vann talangsåpan Over the Rainbow på BBC och trollkarlen görs av den allra första Fantomen, Michael Crawford. Förhandsvisningar från den 7 februari.

Officiell premiär 1 mars.

Teater: London Palladium.

Argyll Street, London W1F 7TF.

Tunnelbana: Oxford Circus.

5 musikaler med stjärnglans

9. Flare Path

Sienna Miller gör comeback i West End som del i ett triangeldrama (känns det igen från hennes privatliv?) i den här Terence Rattigan-föreställningen i regi av Trevor Nunn.

Officiell premiär 10 mars.

Teater: Haymarket Theatre Royal.

18 Suffolk Street, London SW1Y 4HT.

Tunnelbana: Piccadilly Cirkus.

10. Blood Brothers

Atomic Kitten-sångerskan Natasha Hamilton gjorde sin West End-debut den 24 januari och kommer spela den kvinnliga huvudrollen minst fram till den 30 juli 2011.

Teater: Phoenix Theatre.

104–110 Charing Cross Road, London WC2H 0JP.

Tunnelbana: Leicester Square.

11. The children’s hour

Både Keira Knightley och Elisabeth Moss från Mad Men står på scenen i den här komedin tillsammans med sexfaldigt (!) Oscars-nominerade Ellen Burstyn.

Spelas fram till 30 april 2011.

Teater: Comedy Theatre.

Panton Street, London SW1Y 4DN.

Tunnelbana: Piccadilly Circus eller Leicester Square.

12. Richard III

Kevin Spacey gör titelrollen i Shakespeares klassiker när American Beauty-regissören Sam Mendes (som också ska göra nästa James Bond-film) regisserar.

Premiär 18 juni 2011.

Teater: The Old Vic.

The Cut, London SE1 8NB.

Tunnelbana: Lambeth North, Southwark eller Waterloo.

13. War Horse

Emily Watson, från Breaking the waves spelar i scen-versionen av ungdomsförfattaren Michael Morpurgos bok. Steven Spielberg ska göra film av den, men West End-versionen är en höjdare för hela familjen.

En blandning av skådespelare och dockskötare gör hästrollerna. Ta med näsdukar.

Teater: New London Theatre.

Drury Lane, London WC2B 5PW.

Tunnelbana: Holborn.

Mer kändisspotting:

In a forest, dark and deep (Matthew Fox), Much ado about nothing (Catherine Tate, David Tennant), Anna Christie (Jude Law).

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!

Så fixar du biljetterna

Biljettpriset

Biljetter kostar från 20 pund (cirka 215 kronor) upp till 90 pund (cirka 960 kronor) och generellt gäller att biljetter för 20 pund innebär att man sitter högst upp längst bak och har en stolpe i vägen.

Skippa ”premium seats”

Det är värt pengarna att betala för de lite dyrare biljetterna, men sällan för så kallade ”premium seats” där vissa teatrar har infört ett extra högt pris för tre rader i mittensektionen av parkett. Mer än 65–70 pund (cirka 680–730 kronor) ska man inte behöva betala för bra platser på de allra mest eftertraktade föreställningarna.

Bäst rabatt på TKTS

Leicester Square är centrum för all försäljning av West End-biljetter, men skippa alla bås, hål i väggen, biljetthajar och stora lockande affischer om billiga biljetter. Gå i stället till TKTS i ett eget hus mitt på torget. TKTS är teatrarnas egna ställe som säljer halva priset-biljetter och har rabatter på många föreställningar varje dag. Här säljs främst biljetter till föreställningar som har gått ett tag.

Övriga biljettförsäljare

Vill du definitivt se en specifik föreställning en viss dag och det handlar om de nyaste och hetaste så är bästa chansen att köpa via teaterns egen försäljning via nätet, eller i teaterns egen biljettkassa. Då är det fullpris som gäller. Du kan också handla av biljetthajarna på Leicester Square. Då tillkommer minst ett par pund per biljett i bokningsavgifter.

”Day seats”

Biljetter som inte hämtats ut säljs till kraftigt rabatterade priser i flera teatrars biljettkassor, men det gäller att vara där när de öppnar. Dubbelkolla genom att fråga efter ”day seats”.

Till The children’s hour kan man till exempel köpa överblivna biljetter för 15 pund (cirka 160 kronor) styck. På Lion King gäller att man är student och har studentlegitimation, Legally Blonde har biljettlotteri varje dag.

Man måste vara på plats personligen, man kan alltså inte köpa biljetter till ett gäng kompisar.