Gasen i botten på "Gröna helvetet"

Testa din racingförmåga på Nürburgring

Det är riskfyllt att köra på den gamla formel 1-banan Nürburgring i Tyskland. Det gäller att ha god uppsikt.
Foto: ERIK BJÄLKVALL
Det är riskfyllt att köra på den gamla formel 1-banan Nürburgring i Tyskland. Det gäller att ha god uppsikt.
RESA

NÜRBURGRING

Den kallas "Gröna helvetet" och är världens mest legendariska racerbana.

Här kan du själv testa din förmåga som förare - med egen bil.

Janko Micic från Hölö är på väg ut på Nordslingan.
Foto: VICTOR FRYKHOLM
Janko Micic från Hölö är på väg ut på Nordslingan.

Det ska sägas direkt - banan är extremt riskfylld. Över 70 kurvor och en höjdskillnad på 300 meter ställer krav på förarna.

Vid starten luktar det avgaser och bränt gummi. Motorer vrålar. Visst finns här en del medel-Müller i vanliga familjebilar, ibland med småbarn i baksätet.

Mest syns - och hörs - dock de värstiga sportbilarna. Janko Micic, 30, från Hölö, finns med i ett gäng från svenska Porscheklubben som åkt ner över en helg.

- Helt klart en upplevelse. Det är som att åka berg- och dalbana gånger tio, säger han.

Hans klubbkollega Ulf Tolérus, 61, från Stockholm, har blivit riktigt biten. Han har köpt årskort och får köra så många varv han vill. Innan året är slut ska det bli 176 varv, fördelat på fyra resor.

-Man måste ha respekt för banan. Det tog nog 30 varv innan jag kände mig hemtam, säger han.

Blir ständigt omkörd

När jag själv styr ut på "Ringen" för mitt första varv är det i en hyrbil med ynka 90 hästkrafter.

Visst försöker jag hänga med, men blir ständigt omkörd. Sportbilar kommer som projektiler i backspegeln och susar förbi innan jag hunnit blinka.

På raksträckorna pressar jag gasen i botten, men tvingas tvärbromsa mig genom de plötsliga hårnålskurvorna. Och växlar fel när jag missbedömer de branta uppförsbackarna.

Det är vansinnigt roligt - och vansinnigt riskfyllt.

Vågar inte titta på utsikten

Det bergiga skogslandskapet runt banan är nog enastående vackert, men inte vågar jag titta på någon utsikt.

Vid målet, efter 20,8 kilometer, kollar jag klockan: 16 minuter. Bara tio minuter efter banrekordet...

Guide: Nürburgring

3 stopp i närheten

Inom en timmes bilresa från Nürburgring har du en mängd sevärdheter.

Bjarne Frykholm