USA med flyg, buss och tåg

RESA

Åka hit

Reguljärfllyg: Under hösten och vintern har Icelandair en kampanj med flyg till New York samt möjlighet att stanna på Island i tre dagar för cirka 3 600 kr. Det är dock redan nu svårt att hitta biljetter. SAS har kampanjpriser till flera städer i USA. Bokning senast den 8 september.

Prisexempel: Från 3 695 kr till New York och 4 085 kr till Chicago. Flyg till Los Angeles kostar cirka 5 800 kr med Air France eller SAS.

Paketresa: New York, San Francisco och Los Angeles inklusive alla flyg, åtta nätter på hotell och två sightseeingturer kostar från 9 590 kr inklusive skatt med Swanson’s. Avresa mellan 1 november och 15 mars. Dock begränsat antal platser.

Åka runt

Inrikesflyg: Vad som blir billigast varierar beroende på vart du vill åka och hur många sträckor. Oftast lönar det sig att boka hemifrån samtidigt som du beställer resan mellan Sverige och USA. Ett bra alternativ är att skippa en inrikessträcka genom att flyga till en stad (t ex New York) och hem från en annan (t ex Los Angeles).

Flygpass – ett visst antal sträckor med ett visst flygbolag – är inte alltid billigare och heller inte det mest flexibla. Du måste kolla upp att samma flygbolag trafikerar de städer du vill resa till, du måste köpa passet hemifrån och du måste bestämma vilken rutt du vill flyga.

Prisexempel: Stockholm – New York – Miami – New Orleans – Los Angeles – Stockholm med Lufthansa över Atlanten och flygpass med US Airways inrikes kostar cirka

10 750 kr.

Stockholm – New York – Miami – Los Angeles – Stockholm med SAS över Atlanten och inrikesbiljetter kostar 7 410 kr. Samma resa baserad på flygpass skulle kosta 8 900 kr.

Vill du inte bestämma hela resplanen hemma är det bästa att köpa inrikesbiljetter på plats. Billiga priser på bland annat:

www.travelzoo.com

www.cheaptickets.com

www.airbrokers.com

www.orbitz.com

På flygbolagens egna hemsidor finns ofta bra specialerbjudanden. Tänk också på att det ofta kan vara billigare att ta ett nattflyg än ett på dagen.

Se till exempel:

www.delta.com

www.continental.com

www.americanairlines.com

Buss: Greyhound kör bussar till cirka 3 700 destinationer runtom i USA, samt till en del ställen i

Kanada och Mexiko. Biljetter måste inte bokas i förväg utan kan köpas på plats. Fler bussar sätts in om den första blir full. Du tjänar mycket på att boka biljett sju dagar i förväg. Tänk dock på att förbokade biljetter varken går att boka om eller avboka. På vissa avgångar blir det billigare att boka på nätet.

Ett Discovery pass är giltigt 4–60 dagar i de regioner du väljer. Med passet har du rätt att göra hur många resor som helst

under giltighetsperioden. Ett 10-dagarspass som gäller i hela USA kostar 1 775 kr.

Prisexempel: Enkel resa New York–Miami kostar 1 070 kr. Vid bokning sju dagar i förväg 620 kr. Resan tar cirka 28 timmar.

www.greyhound.com

Tåg: Det stora tågbolaget i USA är Amtrak. Ett Rail pass är giltigt 15 eller 30 dagar och ger rätt till obegränsat antal resor i de regioner du väljer. Ett 15-dagarskort i hela USA kostar 2 430 kr under lågsäsong (2 september–27 maj) och 3 630 kr under högsäsong (28 maj–1 september). Amtrak samarbetar också med United Airlines som innebär att du kan ta tåget ut och flyget hem. Pris mellan New York och Miami cirka 2 800 kr.

Prisexempel: Amtrak mellan New York och Miami kostar 790 kr. Resan tar 28 timmar.

www.amtrak.com

Hyra bil: Tänk på att priset oftast låter bra när du ringer runt till olika uthyrare, men när du väl ska hämta ut bilen – eller lämna tillbaka den – så tillkommer plötsligt andra avgifter. Ta noga reda på vad som gäller.

Enterprise sägs matcha alla andra uthyrares priser, från cirka 1 250 kr/vecka.

www.enterprise.com

Rent-a-wreck har okej bilar för drygt 1 300 kr/vecka.

www.rentawreck.com

Undvik Universal. De säger en sak och tar betalt för något annat.

Försäkring tillkommer hos alla hyrbolag. Motsvarande trafikförsäkring kostar cirka 75 kr/dygn, helförsäkring 165 kr (självrisken är drygt 4 000 kr). Enligt lag måste du ha motsvarande trafikförsäkring, tro inte uthyraren om han säger annat.

Nina Jakobson