De håller ångan uppe

"Vi kommer att åka båt tills vi släpar oss fram med rullator"

RESA

Ångbåten ska vara stor, byggd före 1930 och får definitivt inte drivas med diesel.

Stämmer beskrivningen in - ja, då står båten närmast garanterat på Karl-Arne Södergrens och Rune Johanssons lista.

- Vi kommer att åka ångbåt tills vi släpar oss fram med rullator, säger Karl-Arne.

Rune Johansson och Karl-Arne Södergren har ett gemensamt intresse. De båda pensionärerna delar en passion för ångbåtar.
Foto: KARL-GUSTAF MATTSSON
Rune Johansson och Karl-Arne Södergren har ett gemensamt intresse. De båda pensionärerna delar en passion för ångbåtar.

Målet är att åka alla ångbåtar som tuffar runt i våra svenska vatten, hittills har de två entusiasterna avverkat ett 20-tal.

Det var just intresset för ångbåtar som förde dem samman i mitten av 60-talet. Då mönstrade Karl-Arne Södergren av efter många år som sjöingenjör och bosatte sig i Närke, där han blev arbetskamrat med Rune Johansson.

Allvar efter pensionen

Och Rune, han hade redan som barn fastnat för de gamla ångbåtarna på Skebäcks varv och redan som yngling farit med Örebro III till Stockholm tur och retur.

- Jag åkte fram och tillbaka samma dag bara för att jag tyckte det var så roligt att åka ångbåt, berättar Rune.

Men det dröjde ända fram till pensioneringen innan de båda herrarna fick tid att börja studera ångfartygen på allvar.

Alla är målet

- Egentligen är det ångarnas historia vi särskilt intresserar oss för, när de är byggda och vad de har gått igenom. Men vi studerar också ritningar på båten, maskinuppgifter, båtens salonger och hur den i övrigt är uppbyggd, säger Karl-Arne.

Hittills har de rest med ett tjugotal ångbåtar, men målet är att avverka dem alla - även om det är lite oklart hur många fartyg som egentligen återstår.

- Det finns egentligen mängder av ångbåtar, men de som är byggda på senare tid har vi inte intresse av. Vår gräns för båtar går vid 1930, säger Karl-Arne.

Sommarens resor gick med "Engelbrekt" som utgår från Leksand, och med Blidösund

i Stockholms skärgård.

Inget buller

- Blidösund är kanske vår favorit, en väldigt intressant båt som det finns mycket skrivet om och en av de båtar där vi fått det bästa bemötandet av personalen, säger Karl-Arne.

Vad är lockelsen med att åka ångbåt?

- Inget buller och inga maskinskakningar, det är som att flytta sig hundra år tillbaka i tiden.

37 båtar som ångar fram i Sverige

Fakta: ångbåtar

Karl-Gustaf Mattsson (resa@aftonbladet.se)