Priskriget hårdnar på svenska inrikesflyget

"Förlusterna kommer att bli gigantiska"

Det blir trångt i luften från den 1 mars. Då planerar FlyMe att starta sina flygningar mellan Stockholm och Göteborg.
Det blir trångt i luften från den 1 mars. Då planerar FlyMe att starta sina flygningar mellan Stockholm och Göteborg.
RESA

Konkurrensen på inrikesflyget hårdnar, främst på sträckan Stockholm–Göteborg.

Trängda av Nordic airlink sänker Snålskjutsen sitt lägstapris för en enkelbiljett till 309 kronor. Och SAS sänker till 290 kronor.

2 februari börjar dessutom nya Fly me sälja biljetter från 195 kronor inför sin planerade flygstart 1 mars.

Förra veckan började Nordic airlink flyga Arlanda–Landvetter för som billigast 239 kronor enkel resa.

I onsdags kom svaret från Malmö aviations lågprisbolag Snålskjutsen: Från 309 kronor enkel resa Bromma–Landvetter.

Kostnader tillkommer

Trots prissänkningen blir Snålskjutsen alltså inte billigast.

– Det är lätt att stirra sig blind på låga priser, men för konsumenten är totalpriset det viktiga. Även med en billig biljett tillkommer kostnader, till exempel för flygbussar. SL-buss till Bromma kostar 30 kronor, flygbuss till Arlanda 89 kronor. Räknar man in det blir vi billigare, säger Lotta Gröhn, informationschef på Malmö aviation.

Var ute i god tid

Båda bolagen utlovar ett visst antal av de billigaste biljetterna. Efterfrågan avgör hur många, vilket gör att man måste vara ute i god tid för att få lägsta priset.

Kan det bli ännu billigare?

– Jag hoppas att vi ser botten nu. Det är ett priskrig som kostar alla parter ofantliga pengar, säger Lotta Gröhn.

– Alla bolagen kan inte överleva med de priser som erbjuds nu. Det ger inga inkomster och företagen blöder. I slutänden blir det de med största kassa som blir kvar och då är man tillbaka i monopolsituationen.

Om en dryg månad ger sig ännu ett bolag in i konkurrensen, flygbolaget Fly me. Den 1 mars planerar de att börja sina flygningar, men ännu har Luftfartsinspektionen inte gett bolaget tillstånd. Det beräknas dock vara klart i tid för flygstart. I februari ska det första av tre leasade Boeing-plan levereras.

Tufft att slå sig in

– De får tillståndet när de uppfyllt våra krav. Visst kan de sälja biljetter, men de får inte flyga utan tillstånd. Det är en affärsekonomisk risk som de får ta, säger Bo-Göran Svensson, inspektör på Luftfartsinspektionen.

Fly me planerar att flyga från Arlanda till Malmö, Göteborg och Helsingfors, med 195 kronor som lägsta pris för en enkel resa.

– De billigaste biljetterna ser vi som ett sätt att komma åt marknadsandelar. Vi kommer att ha några stolar för 195 kronor på varje flygning, säger Fredrik Skanselid, vd för Fly me.

Men bedömare i branschen tror att det blir tufft att slå sig in på just Stockholm-Göteborg.

Involverade i konkurs

– Att gå in som fjärde bolag på en inrikeslinje är väldigt svårt. Min bedömning är att förlusterna kommer att bli gigantiska för alla bolagen. Men Fly me kommer att förlora mest eftersom de är sist ut på banan, säger Harald Rosén, generalsekreterare, Svenskt flyg.

Både vd:n för Fly me, Fredrik Skanselid, och en av huvudfinansiärerna, Cafer Ok, var involverade i lågprisflygbolaget Goodjet, som i januari förra året gick i konkurs med skulder på 143 miljoner kronor.

Jens O Pettersson