Handikappade kritiska mot resebranschen

Om fem år ska hindren vara undanröjda - men målet blir svårt att nå

RESA

År 2010 ska Sveriges drygt en miljon handikappade kunna resa som alla andra.

Men enligt handikapprörelsen tar inte resebranschen sitt ansvar.

-Det svenska samhället ser inte funktionshindrade som människor, säger utredaren Ken Gammelgård.

Sverige ska bli lättare att resa i för funktionshindrade. Ofta tar det stopp direkt - som när Ingrid Buch ska på bussen i Stockholm.
Foto: Lars Pehrson/Svd/SCANPIX
Sverige ska bli lättare att resa i för funktionshindrade. Ofta tar det stopp direkt - som när Ingrid Buch ska på bussen i Stockholm.

För fem år sedan beslutade riksdagen att Sverige ska vara tillgängligt för alla senast 2010.

Just nu pågår tillgänglighetsveckan och det är halvtid för att nå målet.

Men fortfarande är det svårt för många av landets drygt en miljon funktionshindrade att resa eller bo på hotell.

Ingrid Buch, ombudsman på De handikappades riksförbund (DHR) är skeptisk till om riksdagsbeslutet blir verklighet:

-Målet blir svårt att infria, säger hon.

I måndags reste hon på semester till Neapel för att gå ombord på ett kryssningsfartyg. Elrullstolen blev kvar i Stockholm.

-Den hade aldrig lastats ombord på Arlanda. Jag fick klara mig hela dagen med en lånad, gammal och obekväm manuell rullstol. Det visar väl hur påvert det fortfarande är ställt , säger hon.

För dyrt med ramper

I Sverige är det fortfarande bara Arlanda som har ramper och luftanordningar anpassade till rullstolsburna resenärer.

-Det är luftfartsverkets ansvar, och att flygplatserna inte är tillgängliga för alla är tyvärr en kostnadsfråga, säger utredaren Ken Gammelgård vid handikappombudsmannens tillgänglighetscenter.

Att boka flygbiljetter via internet blir allt vanligare för att pressa priset. För funktionshindrade är det omöjligt.

I dag har flygbolagen restriktioner för hur många funktionshindrade som får tas ombord.

Den 16 februari la Europakommissionen ett förslag som ska förbjuda diskriminering av rörelsehindrade flygresenärer.

Men handikappades svårigheter handlar inte bara om att få plats med en rullstol. Många personer har frågor som: finns det allergiframkallande material dit jag ska? Får min ledarhund bo på hotellet?

Sammanlagt kräver EU svar på 350 frågor i ett inventeringsformulär som gäller resor och boende.

Ken Gammelgård tycker sig se en attitydförändring i turistnäringen, men kunskap saknas om tillgänglighet och utvecklingen går för sakta, eftersom Sverige fortfarande ser handikappade som offer.

Anstränger sig inte

Ingrid Buch tycker inte heller att ansträngningarna är tillräckliga trots att flera hotellkedjor har infört både handikappambassadör och ett större antal anpassade rum.

-Fortfarande har många stora hotell bara ett par, tre rum som kallas handikappanpassade. Det innebär i praktiken att man inte ens vet hur toaletten ser ut, säger Ingrid Buch.

Helena Trus