Göta kanal bäst i Sverige

Fick pris vid stor turistgala

Göta kanal är bästa upplevelsen i Sverige, tycker utländska researrangörer. Wilhelm Tell är ett av tre kanalfartyg som trafikerar hela sträckan Göteborg-Stockholm.
Göta kanal är bästa upplevelsen i Sverige, tycker utländska researrangörer. Wilhelm Tell är ett av tre kanalfartyg som trafikerar hela sträckan Göteborg-Stockholm.Foto: URBAN ANDERSSON
RESA

Göta kanal är den bästa upplevelsen i Sverige.

Det anser franska, tyska, engelska, holländska, italienska, spanska, ryska och amerikanska researrangörer.

Göta kanal rederi röstades fram till den bästa upplevelsen i Sverige under Trip global award i går kväll. Tävlingen anordnas av Rese- och turistnäringen i Sverige och priset delades ut under en gala på Clarion Sign hotell i Stockholm.

Uppstickare

– Vi gratulerar uppstickaren Göta kanal rederi, som med sitt smörgåsbord av svenska upplevelser fick höga poäng av samtliga juryländer. Många är nykomlingar i gänget och vi är väldigt glada att de rankas så högt bland de utländska researrangörerna, säger Jan Lundin, vd, Rese- och turistnäringen i Sverige.

Övriga kandidater som konkurrerade om utmärkelsen var Kungsleden, Astrid Lindgrens värld, Skansen, Åre/Skistar, Stockholm adventure och Säfsen resort.

Så här blev placeringen för de sju nominerade finalisterna:

1 Göta kanal rederi

2 Skansen

3 Kungsleden

4 Stockholm adventures

5 Åre/Skistar

6 Säfsen resort

7 Astrid Lindgrens värld

Fotografiska vann Stora turismpriset

Tidigare under gårdagen delades ytterligare ett antal turismpriser ut.

Fotografiska i Stockholm tog hem utmärkelsen Stora turismpriset som delades ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism och Tillväxtverket. Övriga finalister var Skogens konung, Orsa Grönklitt, Älgens hus, Kosta Boda art hotel och Lokalproducerat i väst.

Framgångsrika entreprenörer

Rese- och turistnäringen i Sverige uppmärksammade även tre framgångsrika entreprenörer i resebranschen.

Årets comeback: Ramundberget. Övriga finalister var Ängavallen och Travel partner.

Årets Uppstickare: Treehotel. Övriga finalister var Köpingsbergs vingård och Bro hof slott.

Bäst nyttjande av marknadsföring och distribution: STF. Övriga finalister var SAS och Creactive Adventure.