Spela in en videosnutt – tjäna sex miljoner kr

Queensland utlyser ny tävling efter katastrofen

2009 utlyste Queensland tävlingen ”Världens bästa jobb”, som gick ut på att bo på en ö i sex månader och blogga om sina upplevelser. Tävlingen väckte uppmärksamhet i hela världen.
Foto: TOURISM QUEENSLAND
2009 utlyste Queensland tävlingen ”Världens bästa jobb”, som gick ut på att bo på en ö i sex månader och blogga om sina upplevelser. Tävlingen väckte uppmärksamhet i hela världen.
RESA

Nu finns en jackpot om sex miljoner kronor som vem som helst i hela världen kan vinna.

Allt du behöver göra är att hylla ditt eget företag och varför just Queensland i Australien är det ultimata resmålet.

Du har en minut video på dig

Så ser förutsättningarna ut inför nyligen översvämningsdrabbade Queenslands nya pr-kampanj.

De tävlande ska alla producera var sin minutlång video. I denna ska man dels hinna med att framhålla sitt eget företags alla förtjänster, dels puffa på ett övertygande sätt om varför Queensland är världens bästa turistdestination. Och det spelar ingen som helst roll om du besökt Queensland eller inte.

1 maj är deadline för de bidrag som sedan ska sållas via två online-omröstningar till först femtio finalister och sedan tjugo.

20 till final – i Australien

De vinnande tjugo bidragen får alla åka till Queensland för en sista utslagningstävling.

Den 31 augusti får övriga världen sedan veta vilket vinnande företag (eller person) som kammat hem de sex miljonerna.

Starten för kampanjen har varit lite mera trög än vad initiativtagarna hoppades. Det förklaras med att tsunami- och kärnkraftskatastrofen i Japan stulit mycket av uppmärksamheten den senaste tiden.

Största intresset för att tävla om sexmiljonerspotten har så här långt kommit från USA, England, Tyskland, Malaysia och Australien.

Zambia tar efter

Enligt USA Today kör Zambia en liknande tävling för att förstärka sin image på den afrikanske turistkartan.

Där är förstapriset lite blygsammare - en resa för två till Zambia värd cirka 200 000 kronor - och här handlar det bara om att hitta bästa möjliga slogan för Zambia.

4500 förslag lämnades in i den tävling som nu är stängd, men där det nu röstas om fem finalister:

Beyond Imagination.

Let´s Explore.

Big Heart. Big Smile. Big Adventure.

Africa´s Smile.

Discover Zambia, Experience Africa.