Svensken är turistattraktionen

"Ärliga och kreativa" – så tycker turisterna om svenskar

RESA

Svensken - blyg, stel och tråkig?

Inte alls. Turister väljer inte Sverige som resmål för att titta på älgar och vikingamuseum – det är svenskarna de vill se.

- Svenskar anses vara moderna, kreativa och omtänksamma, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Glöm sightseeing. Turister är i Sverige för life-seeing. Många vill leva vardagsliv i Sverige med besök i lokala butiker och kaféer. Och de är nyfikna på svenskar.

– I motsats till vad många tror anses Sverige exotiskt, säger Thomas Brühl.

Sveriges kommunikationsbloag Visit Sweden gör analyser av Sverige som resemål och kan visa att utländska turister ser svenskar som ärliga och nytänkande som värdesätter hållbarhet och en hälsosam livsstil.

Gamla fördomar glömda

– Det är inte helt ovanligt att vi svenskar är blygsamma och har svårt att säga att vi själva är bra. Vi tror att vi upplevs som tillknäppta, men faktum är att vi hamnar högt i ranking över gästvänlighet, säger Thomas Brühl.

Gamla fördomar om att alla svenskar är blonda och lössläppta hänger inte kvar, menar han.

– Vi kan tro att alla bara vill åka dit det är varmt, men spanjorer och italienare har det redan varmt. De är intresserade av svenska individer och livsstilen.

"Snygga och bra på engelska"

Aftonbladet träffar turister från världens alla hörn i Gamla stan i Stockholm.

"Snygga, artiga och bra på engelska" är spontana beskrivningar som återkommer.

– Jag visste att jag skulle gilla Sverige redan innan jag kom hit första gången. Jag gillar den generella mentaliteten och hur folk tänker. Och så är det så vackert i Stockholm, säger Eva Wutke, 31 från Sydney, Australien som är här för tredje gången.

Svårare med nära vänskap

Vad anses då vara negativt med Sverige och svenskar?

– Vissa tycker att det är kallt, mörkt och dyrt i Sverige. De kan också känna att det kan vara svårt att bli nära vän med en svensk, säger Thomas Brühl.

Förra året växte turismen i Sverige med 7,5 procent och 16 miljoner personer från andra länder besökte Sverige. Av dessa var 80 procent här på en privat resa.

106 miljarder kronor spenderade de på bland annat hotell, svensk fika och älgsouvenirer.

FAKTA

Härifrån kommer turisterna

1. Danmark

2. Norge

3. Finland

4. Tyskland

5. Storbritannien

6. Nederländerna

7. USA

8. Polen

9. Ryssland

10. Frankrike

Källa: Tillväxtverket

Vad turister associerar Sverige med

1. Naturupplevelser

2. Vänligt

3. Hållbarhet

4. Sund livsstil

5. Frihet

6. Öppenhet

7. Annat

8. God mat och dryck

9. Design

10. Mode

Källa: IBIS 2012, Tillväxtverket