Unga i skottgluggen för tobaksreklam

INRIKES

Hälsa. Ungdomar i fattiga länder är den grupp som exponeras för mest intensiv tobaksreklam.

Sverige är dock inte bäst i klassen på att hålla reklamen tillbaka, visar en studie från Världshälsoorganisationen (WHO).

– Vi har lång väg kvar att gå, säger Annika Rosengren, överläkare och professor vid Sahlgrenska akademin.

Via forskare i flera länder har WHO kartlagt hur marknadsförningen för tobak utvecklats sedan 2005, då medlemsländerna enades om tuffare regler.

Räknat annonser

I studien som omfattar 16 länder har totalt 12 000 personer svarat på frågor om hur de tagit del av reklamen det senaste halvåret. På 462 platser har man dessutom räknat tobaksannonser och försäljningsställen längs ett promenadstråk på en kilometer.

I länder som Indien, Pakistan och Zimbabwe var annonserna mer än 80 gånger fler än i höginkomstländer som Sverige, Kanada och Förenade arabemiraten. Förbud mot tobaksreklam och sponsring är vanligast i höglöneländer.

– Tobaksföretagen är precis som andra intresserade av att maximera sin vinst, och man koncentrerar marknadsföringen till länder som inte har samma lagstiftning som vi, säger Annika Rosengren.

– Det är därför man säljer cigaretter styckevis där unga inte har råd att köpa hela paket.

Skillnader även i väst

Det finns dock skillnader även mellan västliga höginkomstländer. Vartannat försäljningsställe i Sverige visade reklam för tobak, mot vart tionde i Kanada. Nästan hälften av svenskarna hade nåtts av tobaksreklam de senaste sex månaderna, mot knappt var tredje kanadensare.

Att mycket reklam leder till fler nya unga rökare är känt sedan tidigare. Annika Rosengren menar att Sverige nu måste lägga in en ny växel i tobakskampen.

– Sedan förbudet mot rökning på restauranger kom för tio år sedan har det inte hänt ett enda dugg. Rökarna är väldigt få nu, omkring tio procent, men de förstör ändå luften för andra genom att reflexmässigt tända en cigarett så fort de kommer ut på gatan.

FAKTA

Tobaksreklam i 16 länder

Studien omfattar 16 låg-, medel- och höginkomstländer. 12 000 personer intervjuades om tobaksreklam.

På 462 platser studerades reklam och försäljningsställen för tobak längs ett kilometerlångt promenadstråk.

I Sverige gjordes kilometertesterna i Göteborg (20 tester i olika stadsdelar), Hjo, Karlsborg och Töreboda.

Tobaksbruk väntas orsaka 8,4 miljoner dödsfall år 2020.

Källor: Sahlgrenska och WHO

TT