Dags för vinterdäck

INRIKES

Trafik. När snön och isen kommer är nordiska dubbfria däck att föredra framför centraleuropeiska varianter.

Det visar ett stort däcktest vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Från och med första december ska vinterdäcken monteras på bilen. I alla fall om det råder "vinterväglag med snö, is, snömodd, eller frost på vägen". Även om så nu inte är fallet i stora delar av södra och nästan hela Norrlands kustland är det ändå bra att veta vad som gör bäst nytta.

Dubbdäck eller dubbfria är också något av en samvetsfråga, menar Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI:

– Ur trafiksäkerhetssynpunkt känns det fortfarande som dubbdäck är det bästa alternativet. Väger man in andra aspekter som hälsa och miljö är det kanske dubbfritt som gäller. På is och snö är det stora skillnader.

– Vill jag som konsument ha extra trygghet, då köper jag dubbdäck. Räknar jag med att ställa undan bilen när vädret är som värst kan jag välja dubbfritt.

Studien visar dock att några år gamla dubbdäck tappar mer i prestanda än dubbfria vinterdäck. Det är också skillnad mellan nordiska och europeiska däck.

– De europeiska däcken presterar klart sämre än de nordiska när de blir slitna. Många slitna europeiska dubbfria däck var i nivå med sommardäck när vi testade dem på is, säger Mattias Hjort.

TT: Vilken betydelse har priset?

– Man kan inte alltid säga att dyrare är bättre men som grupp betraktat kan vi säga att så kallade premiumdäck är generellt bättre.

.

FAKTA

studien

Statens väg- och transportforskningsinstitut testade 77 däck, 27 nya och 50 begagnade.

Däcken var uppdelade i tre kategorier: dubbade däck, dubbfria vinterdäck av nordisk typ och dubbfria vinterdäck av centraleuropeisk typ.

Båda testades på slät is samt på packad snö.

Dubbdäcken tappade 20-30 procent i prestanda i jämförelse mellan slitna och nya däck.

När det gäller dubbfria var skillnaden omkring 10-15 procent.

Vinterdäck ska sitta på mellan 1 december till den sista mars enligt lagen om det råder vinterväglag. Enligt polisen är det vinterväglag "om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan".

Därutöver är det tillåtet att ha dubbdäck mellan den 1 oktober och den 15 april. Odubbade vinterdäck får man däremot använda året runt.

I vissa svenska städer, exempelvis Stockholm, Göteborg och Uppsala, är det förbjudet att köra dubbat på vissa gator. Kraven gäller också bilar som är registrerade i utlandet

TT