Rapport: Inga tecken på sabotage på färja

INRIKES

Olyckor. Trots spekulationer finns det inga bevis för sabotage.

Detta enligt en ny utredning av katastrofbranden på färjan Scandinavian Star 1990 - men norska myndigheter får ändå kritik.

Färjan var på väg från Oslo till danska Fredrikshamn när den började brinna i Skagerak utanför Lysekil natten till den 7 april 1990 och 159 människor omkom, de flesta norska medborgare.

Brandens förlopp har lett till spekulationer om att flera sabotörer tänt på i olika delar av fartyget, men utredningen från en norsk kommission ledd av domaren Frank Kjetil Olsen finner inga bevis för det. Enligt utredningen, som nu lämnats till parlamentet stortinget, kan brandförloppet förklaras av överhettning i fartygets stålkonstruktion, rapporterar den norska nyhetsbyrån NTB.

Inte heller finner kommissionen, eller tidigare polisutredningar, något som tyder på att försäkringsbedrägeri ligger bakom. Ingenting antyder att ett sådant agerande skulle ligga i rederiet intresse, enligt rapporten.

Samtidigt får norska myndigheter kritik - särskilt hälsodepartementet och direktoratet för hälsa. Den långsiktiga uppföljningen av anhöriga, överlevande och deras familjer är förkastligt dålig, enligt rapporten.

FAKTA

Scandinavian Star-katastrofen

Passagerarfärjan Scandinavian Star började brinna i Skagerrak utanför Lysekil, på väg mellan Norge och Danmark, natten till den 7 april 1990.

Färjan hade 383 passagerare och en besättning om 99 personer. Några timmar efter brandens utbrott lämnade kapten Hugo Larsen fartyget, och sade i samband med det att det inte fanns några kvarvarande människor ombord att rädda.

Men när färjan förts in till Lysekil framträdde katastrofens fulla omfattning. Först efter 38 timmar var alla bränder helt släckta. Till slut räknade man till 159 döda. De flesta var norrmän, tre var svenskar.

1993 dömdes förre vd:n för rederiet, Ole B Hansen, kaptenen Hugo Larsen och skeppsredaren Henrik Johansen i danska Högsta domstolen till sex månaders fängelse vardera för åsidosättande av säkerheten. Hansen undkom dock sitt straff eftersom han tog sig till Spanien och inte hann gripas i tid.

I efterhand har anhöriga och andra berörda gjort ett 20-tal försök att starta nya rättsprocesser mot färjans ägare och försäkringsbolag.

TT