Piloter oroliga inför Kammarättens beslut

INRIKES

Samhälle. Kammarrätten ska avgöra om SVT:s Uppdrag granskning kan få ut information ur svarta lådan på en av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar. Det oroar piloterna som befarar att fler kommer att begära ut sådan information i framtiden, utan att en olycka har skett, säger Mattias Hyllert på Sjöfartsverket.

SVT:s Uppdrag granskning har begärt ut teknisk data från svarta lådan som ska förklara en incident med en av helikoptrarna för tre veckor sedan. Sjöfartsverket har lagt sekretess på loggen som har begärts ut och frågan ska nu prövas i kammarrätten.

– Det är information som existerar i helikoptern men det ska endast användas för att förbättra flygsäkerheten och utreda haverier. Det finns starkt skrivna regelverk som reglerar när man får läsa av svarta lådan, eftersom det är en stor integritetsfråga när den kontinuerligt bevakar allt som sker, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningen på Sjöfartsverket.

– Det här är inget som vi vill dölja, men det är en krypterad information som inte ska tas fram om det inte finns något allvarligt att utreda och det har vi bedömt att det inte gör i det här fallet.

Enligt Hyllert finns en oro bland Sjöfartsverkets personal för att uppgifter ur de svarta lådorna ska kunna begäras ut av folk som inte är insatta i flygsäkerhetsarbete.

Kritiserar ledningen

I ett brev som 82 personer i besättningen har skickat till infrastrukturminister Anna Johansson står det: "Att känna sig övervakad och granskad är oerhört belastande, speciellt i den verksamhet vi bedriver."

De riktar hård kritik mot ledningen i brevet: "Sjöfartsverkets helikopterverksamhet försvårar med sitt sätt att bedriva verksamheten flygsäkerhetsarbetet och i förlängningen även förmågan att rädda liv."

Konflikten eskalerade förra helgen när den tillförordnade generaldirektören Ove Eriksson personligen beordrat tekniker att i väntan på kammarrättens dom samla in informationen kring incidenten, skriver Uppdrag granskning. Då anmälde flera besättningar att man inte kan ta på sig några räddningsuppdrag på grund av psykisk stress och bara en helikopter var i tjänst. Vid en nödsituation hade Sverige tvingats förlita sig på grannländernas helikopterresurser.

"Givetvis följer vi lagar"

Mattias Hyllert tycker att man ska se kritiken i ljuset av oron som piloterna känner.

– Det är en anmärkningsvärd händelse då vi, som en av få aktörer som bedriver flygverksamhet, är en myndighet och inte ett bolag som inte lyder under offentlighetsprincipen. Vår uppfattning är att det som spelas in av svarta lådan inte är en allmän handling, men givetvis följer vi lagar och domstolens beslut men hoppas att kammarrätten kommer att dela vår uppfattning, säger Mattias Hyllert.

FAKTA

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar

Sjöfartsverkets helikopterbesättningar består av fyra personer; två piloter, vinschoperatör och ytbärgare. I samband med ett normaluppdrag ska besättningen vara ombytt och klar för tjänstgöring och helikoptern ska vara utdragen ur hangaren och klar att lyfta senast 15 minuter efter larm. Tiden från att larmet kommer in till att helikoptern kan lyfta påverkas av vilket planeringsbehov som finns kopplat till insatsen.

Källa: Sjöfartsverket

TT