SD-uppmaningen: Vi måste bli vänligare

INRIKES

Politik. Sverigedemokratiska företrädare måste tänka mer på att vara vänliga och positiva. Och de måste tänka på hur de uttrycker sig om fler väljare ska känna att SD är något för dem, enligt partiets ledning.

– Det vi vinner på är att vara ute, att vara positiva och glada, sade partisekreteraren Richard Jomshof i ett framträdande på partiets utvecklingskonferens i helgen i Norrköping.

I flera programpunkter återkom sådana som Jomshof, kommunikationschefen Joakim Wallerstein, gruppledaren Mattias Karlsson och kvinnoförbundets ordförande Carina Herrstedt till bilden av partiet och att partiets företrädare måste göra mer för att behålla, locka nya och inte stöta bort väljare.

– Väljarna tycker betydligt bättre om vår politik än vad de tycker om oss, sade Wallerstein och gjorde under sitt föredrag för de omkring tusen SD-företrädarna klart att det är dags att börja prata mer om hur man ska lösa problem.

Förtroendebrist

Det går inte att hela tiden bara tala om problem och nöjt slå sig för bröstet när man tycker sig ha fått rätt i någon fråga.

För många väljare litar helt enkelt inte på, enligt honom, att SD skulle klara att sitta och styra.

– Det finns en förtroendebrist för oss, man tycker att vi säger bra saker, men de kanske inte alltid tror att vi bäst kan genomföra dem. Vi har ju inte lett landet, väljarna kanske inte tycker att Socialdemokraterna har bäst politik, men de har vana av att leda, säger Wallerstein till TT.

Ofta, säger han, anser SD-företrädare att bästa sättet att möta det är att prata mer om politiken. Han tror inte det.

– Vi måste prata mer om oss, förklara vilka vi är, säger Wallerstein.

Negativ bild

Kvinnoförbundets ordförande Carina Herrstedt visar under sitt framträdande en kort film där, vad det verkar, kvinnor på stan får säga vad de tänker på när de hör SD. Flera nämner rasism, bakåtsträvare och flera andra, för SD, negativa begrepp.

Hon säger att det är ett stort problem att bilden är sådan, men att det inte går att skylla allt på media. Det har också betydelse hur SD-företrädare uppträder, möter människor och agerar i sociala medier.

– Vi ska inte bli ett mjukisparti, men vi ska presentera oss och förpacka vårt budskap så att det lockar också kvinnor, säger Herrstedt.

Hon säger att det är ett stort problem för partiet att en så mycket större andel män än kvinnor, bland väljarna, röstar på SD. Partiet har en stor potential bland kvinnor hävdar hon.

Riksdagsledamöterna Paula Bieler och Linus Bylund säger att den gyllene regeln i sociala medier, eller när man möter journalister, väljare eller motståndare ska vara att bete sig mot andra som man vill bli bemött själv.

– Då får vi ett bättre Sverige, en bättre bild av SD och då når vi ut, säger Bieler och talar om ett trevligare Sverige.

Partisekreteraren Richard Jomshof talar om att de måste bli lite mer professionella. Och interna partibråk som förs i medier, som i Göteborg nyligen, måste det bli slut på.

– Risken är att potentiella samarbetspartners skräms bort, säger han.

TT