Ny subkultur lockar unga IS-anhängare

INRIKES

Terror. Västerländska ungdomar lockas till att bli IS-anhängare med hjälp av en ny subkultur som kallas Jihadi Cool, enligt en ny rapport från Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) som Dagens Nyheter och SVT har tagit del av.

Bilden av subkulturen byggs med hjälp av bland annat välproducerade Youtubeklipp, jihadistisk hiphop och en klädstil inspirerad av IS - med svarta säckiga byxor, svarta tröjor och sneakers.

Rapporten visar också att IS använder sig av västerländska varumärken, som Nutella och Skittles, samt gulliga kattbilder för att visa upp en livsstil som ungdomar i västvärlden kan relatera till.

– IS propaganda kännetecknas av välproducerade tilltalande bilder och budskap. Propagandan talar till personers känslor, precis som framgångsrik reklam, säger Lisa Kaati, forskare vid FOI och en av personerna bakom rapporten, till Dagens Nyheter.

Propagandan som sprids i väst är dessutom mindre krigisk och våldsam än den som sprids till den arabiska världen.

TT