Mental uppvarvning kan mildra jobbchocken

INRIKES

Arbete. Sommaren och semestern sjunger på sista versen och för många är det dags att gå tillbaka till jobbet.

Att byta ledighet mot väckarklocka och krav kan bli en chock. Men ett litet mått av mental uppvarvning kan mildra smällen.

Semestern är för många en tid när man släpper de vardagliga rutinerna och gör saker annorlunda. Det kan handla om att man ändrar sin dygnsrytm, äter och dricker annorlunda och lever lite allmänt kravlöst.

– Många blir lite dekadenta på semestern, säger Per Carlbring, professor vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.

Vakna tidigare

Ju mer man släppt på sina vardagliga tyglar under ledigheten, desto större blir klivet tillbaka in i jobbvärlden. Men det finns några saker man kan göra för att övergången mellan semester och arbete ska bli smidigare.

– Ett sätt är att gradvis försöka komma in i rätt dygnsrytm. Den sista veckan på semestern kan man börja gå upp en halvtimme tidigare varje dag, säger Per Carlbring.

Tanken är att på detta sätt bli trött lite tidigare på kvällen och vakna tidigare och på så sätt inte få en chock när arbetet kräver arla revelj.

Värst innan

Att känna ångest eller olust inför att återgå till arbetet efter en lång ledighet är inte ovanligt, enligt Carlbring. Det kan kännas som en oöverstiglig förändring att gå från semestern, där man själv har kontroll över vad man vill göra och när, till arbetet som i stor utsträckning styrs av andra personer. Men ofta är tanken på förändringen värre än själva genomförandet.

– Man behöver komma över en tröskel. Även om jobbet inte är jättekul så vänjer man sig och kommer in i lunken efter ett tag, säger Carlbring.

Dessutom kan det finnas positiva saker med att börja jobba igen. Inte minst för den som har en partner och har tillbringat mycket tid tillsammans med denne under ledigheten.

– Diskussionerna man har kan få mera bränsle från upplevelser på olika arbetsställen. Man delar inte, som kanske under semestern, alla upplevelser utan man får upplevelser var för sig som man sedan delar med varandra.

Välja väg

Men vad gör man då om jobbångesten inte vill släppa, även efter att vardagslunken åter börjar infinna sig.

– Om man känner en väldig olust inför sitt jobb kan det vara en väckarklocka att det är dags att reflektera kring vart man är på väg i livet. Man kanske bara halkat in på sitt jobb på ett bananskal och hellre vill göra något annat. Då kan det vara bra att lägga upp en plan för var man vill vara och vad man vill göra vid den här tiden nästa år, säger Per Carlbring.

FAKTA

Så fixar du jobbstarten

Gå upp en halvtimme tidigare varje dag de sista semesterdagarna för att anpassa dygnsrytmen till vardagen.

"För en del funkar det att chocka sig medan andra tycker att det är bättre att komma in i rätt rytm gradvis".

Gå och handla och förbered matlådor till jobbet.

"Det gör att man känner sig väldigt startklar när det är dags".

Börja jobba gradvis. Börja inte med en hel arbetsvecka.

"Ett sätt är att kanske inte börja jobba på en måndag utan mjukstarta en torsdag och fredag."

Fokusera på det positiva med att komma tillbaka till jobbet.

"Vilka är det jag kommer att få träffa och vad kommer jag att få höra då?"

Källa: Per Carlbring, professor vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.

TT