M: Utbildningspraktik ska förenkla för elever

INRIKES

Utbildning. Utbildningspraktik för alla niondeklassare ska minska avhoppen från gymnasiet. Det anser Moderaterna, som nu vill öka kopplingen mellan arbetsliv och skola. Men gymnasieministern håller inte alls med.

Utbildningspraktiken som Moderaterna vill införa innebär att alla niondeklassare ska få prova olika gymnasieprogram för att på så sätt få hjälp med att välja rätt utbildning och undvika att hoppa av eller byta utbildning.

– Vi har i vårt land problem med att många gymnasieelever har svårigheter att välja rätt utbildning och därför byter och går fyra och till och med fem år. Vi vill hjälpa dem att välja rätt program från början, säger Camilla Waltersson Grönvall, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna, till Sveriges Radio Ekot.

Enligt Camilla Waltersson Grönvall är det viktigt att kopplingen mellan arbetsliv och skola ökar.

Utredning

– Det handlar om att kunna göra en prao helt enkelt på de program man är intresserad av. Det handlar ju från början om att man ska få möjlighet att få de här programmen presenterade. Det kommer kräva mer tid och mer resurser, där studie- och yrkesvägledningen behöver ta ett större utrymme, säger Camilla Waltersson Grönvall.

En fjärdedel av alla gymnasieelever slutför inte sina studier under tre år, enligt siffror från Skolverket. Det beror på att många ångrar sig och byter.

Moderaterna vill också att studie- och yrkesvägledarnas roll ska bli tydligare och att utbildningen förbättras.

– Vi vill att studie- och yrkesvägledningen ska få samma resurser och möjligheter som i våra nordiska grannländer, säger Camilla Waltersson Grönvall, som vill tillsätta en utredning för att se hur Sverige kan bli lika bra.

"Mer pappersarbete"

Gymnasieminister Anna Ekström (S) håller med om problemen, men ser inte att en utbildningspraktik är lösningen.

– Självklart är det viktigt med en välfungerande studie- och yrkesvägledning. Men det som lett till den situation vi har i dag är denna ständiga ström av välmenande förslag från oss politiker, vilket har resulterat i mer och mer pappersarbete och handlingsplaner för lärarna. Ute i skolorna finns jätteduktiga lärare, studie- och yrkesvägledare och rektorer, men vi måste låta dem göra det de är bäst på, säger hon.

TT: Men är det inte bra om politiker tar tag i problemen?

– Absolut, men vi ska inte detaljstyra. I stället ska man lyssna på Skolkommissionen och OECD som konstaterar att utvecklingen bör drivas av skolan. Att elever inte väljer rätt från början är ett problem, men för att lösa det måste vi ge skolan så goda verktyg att den kan göra sitt jobb.

TT