Dags att röra på sig efter semestern

INRIKES

Motion. Känner du dig seg och otränad efter semestern? Det gör många, så deppa inte!

Det finns mycket att göra åt saken. Nu börjar en högsäsong för gym och andra som får folk att röra på sig och träna.

Sommarens semesterveckor är egentligen en bra tid för fysisk aktivitet. Några av oss är duktiga på att utnyttja det - men inte alla.

– Den stora mängden i befolkningen tar det lugnare på semestern och rör inte speciellt mycket på sig, säger Erik Hemmingsson, docent i folkhälsa på Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.

Men det stillsamma sommarlivet är inget problem, tycker han.

– Man måste få ta det lugnt på semestern, och bryta vardagsmönstren. Så kan man känna sig taggad och röra sig mer när arbetet börjar och man kommer tillbaka i vardagslunken.

Vanor viktiga

Vardagens mönster spelar stor roll i sammanhanget.

– Vi har starka vanor när det gäller hur mycket vi rör på oss, säger Erik Hemmingsson, som själv brukar cykla till och från jobbet.

Promenader i olika syften är en positiv faktor.

– Svenskar är generellt bra på vardagsmotion. Man kan jämföra med USA, som har fruktansvärt låga nivåer.

Fungerar olika

Men människor fungerar olika, framförallt psykologiskt. Var och en behöver fundera på hur man själv är när det gäller fysisk träning.

Erik Hemmingsson anser att vi behöver ta större hänsyn till detta, i olika sammanhang. Gruppen som tränar mycket och regelbundet kan i media verka större än den är.

– Man måste inte träna en halvtimme om dan för att det ska hända något. Redan ett steg ger en hälsoeffekt, fast inte så stor naturligtvis. De som rör sig väldigt lite har mest att tjäna på att röra sig bara lite mer, säger Erik Hemmingsson.

Risk gå ut för hårt

Många personliga motions- eller träningsprojekt startas så här års, eller efter nyår.

– Ett vanligt misstag är att gå ut lite för hårt, så att man inte orkar fullfölja. Det är bättre att träna konsekvent på lång sikt, påpekar Hemmingsson.

Om man söker sig till en förening, eller ett gym med personal, finns ofta goda råd att få.

– Jag tror att de flesta som jobbar på gym i dag är seriösa och kunniga, och har koll på vad man bör göra. Det var nog större variation tidigare, säger Erik Hemmingsson.

FAKTA

Träning

Vuxna personer rekommenderas att under minst 30 minuter per dag utöva en fysisk aktivitet som gör att man blir andfådd. För den som är otränad kan det räcka med en promenad.

Testa gärna olika former av träning och motion, för att hitta vad som känns roligt och passar in i vardagen!

Svenskar har lätt för att anamma nya träningstrender, som crossfit eller friluftsliv med extrema tävlingar. Men se först till att du har en fysisk grundnivå som klarar den utmaning du ger dig på.

Det viktigaste för folkhälsan är inte att de redan aktiva motionerar ännu mer, utan att få igång dem som rör sig minst.

Det kan vara lättare att komma igång med någon träning om man kan göra det tillsammans med en vän eller bekant.

Källa: Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH)

TT