Ministern redo att agera om äldres körkort

INRIKES

Olyckor. På en veckas tid har två allvarliga trafikolyckor skett där äldre förare varit inblandade. Transportstyrelsen vill ställa högre krav på äldre förare för att kunna återkalla fler körkort - och nu öppnar ansvarig minister för att agera.

Varje år återkallar Transportstyrelsen mellan 8 000-9 000 körkort på grund av förarens hälsotillstånd. Vanliga skäl är demens, olika ögonsjukdomar eller stroke.

Det svenska systemet bygger på att läkarna ska anmäla sina patienter till myndigheten om de drabbas av sjukdomar som gör dem oförmögna att köra.

Men väldigt få läkare anmäler. Enligt en nyligen genomförd undersökning från Transportstyrelsen är det exempelvis bara 10-20 procent av demensfallen som faktiskt anmäls.

– Fler körkort borde återkallas, säger Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen.

Muntlig överenskommelse

I systemet finns dessutom ett undantag där läkaren kan avstå från att anmäla om han eller hon gör en muntlig överenskommelse med patienten om att inte köra bil.

– Det är inget bra system vi har, och undantaget gör det skakigare. Tiotusentals människor blir olämpliga varje år, men doktorerna vill inte hålla i yxan. Ofta har man redan ställt en diagnos om en sjukdom som inte är så kul, och då vill man inte vara ännu mer stygg. Många patienter blir arga och byter läkare, säger Lars Englund.

Förra året inledde Transportstyrelsen en utredning för att se om regelverket borde förändras. En väg att gå är obligatoriska hälsokontroller vid en viss ålder, en annan är en utökning läkarnas anmälningsplikt.

Sveriges läkarförbund har länge varit motståndare till det men har nu ändrat sig.

– Det kommer nu fall som visar att det finns brister i systemet, där individer som är olämpliga att ha körkort ändå kör. Då tycker vi att det är rimligt att titta på det här, säger Läkarförbundets ordförande Heidi Stensmyren till Ekot i Sveriges Radio.

Regeringen redo

Pensionärernas riksorganisation (PRO) är emot medicinska kontroller. Dels tror man att belastningen skulle bli för stor på vårdcentralerna, dels är man är emot idén eftersom man inte vill sätta en fast åldersgräns. Sveriges pensionärsförbund (SPF) har tidigare öppnat för kontroller från 80 års ålder.

PRO menar att ansvaret ligger hos läkarna och öppnar för ett stopp för de muntliga överenskommelserna.

– Jag är tveksam till dem faktiskt, då måste man verkligen ha en uppföljning och överföra frågan i journalen. Är det så att man fått en sjukdom som gör att man inte kan köra, då ska läkaren anmäla. Men jag vill också poängtera att de flesta olyckor orsakas av unga män, säger ordförande Christina Tallberg till TT.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) tycker att det är bra att Transportstyrelsen tittar på läkarnas anmälningsskyldighet.

– Det är ytterst allvarligt när det sker sådana här olyckor där äldre har varit inblandande, och skulle det visa sig att det finns en överrepresentation av olyckor som orsakas av äldre, så måste jag vara beredd att agera, säger Eneroth till TT och tillägger att han behöver mer underlag innan han tar ställning till hur reglerna ska skärpas.

Moderaterna har ännu ingen åsikt i frågan.

Tierp & Högdalen

I förra veckan skadades sex barn utanför Tierp sedan en 80-årig man kört på dem med sin bil. Enligt polisen var en förklaring till olyckan att han bländades av starkt ljus när han körde.

På tisdagen omkom en kvinna i 90-årsåldern och två andra skadades utanför en vårdcentral i Stockholmsförorten Högdalen, efter att en 84-årig kvinna råkat trampa på fel pedal och backat in i dem, enligt polisen.

Olyckornas orsaker är inte fastställda, men olyckstyperna är samtidigt typiska för äldre med sjukdomar.

FAKTA

Omkomna i vägtrafiken 2016

Ålder Antal

0-17 12

18-24 31

25-44 66

45-64 72

65-74 37

75+ 52

Källa: Trafikanalys

TT