"Snarare stambana än höghastighetsbana"

INRIKES

Tåg. En stor del av vitsen försvinner. Det anser en tågexpert och påpekar att tidsvinsten med det långsammare höghastighetståget inte räcker för att bli konkurrenskraftig med flyget.

Nyttan minskar betydligt med den lägre ambitionsnivån, enligt Oskar Fröidh, transportforskare vid Kungliga Tekniska Högskolan.

– Man får inte lika korta restider och man får färre resenärer, Oskar Fröidh.

Grunden för Trafikverkets beslut är att tidsvinsten inte står i proportion till kostnaden, åtminstone på delsträckorna som det nu planeras för. På sträckan Stockholm-Linköping handlar det om sex minuter mellan att kunna köra 250 eller 320 kilometer i timmen.

Men det köper inte Oskar Fröidh, för det är först på längre sträckor som tidsvinsten blir riktigt intressant. Trafikverkets beslut känns därför alltför kortsiktigt och möjligheten att konkurrera med flyget minskar, anser han.

Inte sista ordet

– Jag är förvånad över att man släpper restidsmålet, för nu blir det snarare en stambana av nuvarande typ än en höghastighetsbana. Och då släpper man tanken på att få flygresenärer på tåget, säger Oskar Fröidh.

Men det kan rinna mycket vatten under tågbroarna än, tror han.

– Fast jag är inte säker på att sista ordet är sagt i den frågan. Man har till exempel inte tagit riktig höjd för den möjliga utvecklingen av tågtekniken som finns. Det skulle kunna gå att höja hastigheten över 250 utan att kosta på så mycket avancerade anordningar, säger Fröidh.

Inget u-land

I dag är topphastigheten för ett tåg 200 kilometer i timmen på de större sträckorna, men snitthastigheten ligger runt 150. Senast hastigheten höjdes var i samband med att X2000-tåget lanserades i Sverige 1990. I många europeiska länder som Frankrike och Spanien finns tåg som toppar på 320 kilometer i timmen.

Men sämst i Europa är Sverige inte.

– Vi ligger väl någonstans i mitten, säger Fröidh.

FAKTA

Här åker snabbaste tågen

Kina har de snabbaste tågen i världen med topphastighet på 350 kilometer i timmen.

Sex länder i världen har tåg som klarar av att hålla över 250 kilometer i timmen i snitthastighet på en sträcka. Dessa är Kina, Japan, Frankrike, Spanien, Taiwan och nu senast Italien.

Källa: Railway Gazette International

TT