C: Trafikverkets förslag en "halvmesyr"

INRIKES

Politik. Trafikverkets förslag är medelmåttigt och märkligt, tycker bostadsminister Peter Eriksson (MP).

Men MP har kunnat vara med och påverka och levererar nu bara tomma ord, säger Centerpartiet.

Miljöpartiet går inte på Trafikverkets linje i kommande regeringsdiskussioner.

– Vi föredrar att man genomför projektet som det var tänkt, med Sverigeförhandlingen. Då får vi också in fler bostäder och vi får kommuner som är med på tåget och är beredda att medfinansiera. Hela den biten förlorar vi om man går på Trafikverkets linje, säger Peter Eriksson.

– Hela den förhandlingen, som handlar om 50 000 bostäder eller mer, är antagligen meningslös.

Han menar att den så kallade Sverigeförhandlingen blir betydligt förskjuten i tiden och ett sämre alternativ eftersom man inte använder ny teknik med tåg som kör över 300 kilometer i timmen.

"Seriöst alternativ"

Tågen blir heller inte lika konkurrenskraftiga gentemot flyget, enligt klimatminister Isabella Lövin (MP).

– Vi tycker att man ska ha den moderna hastigheten för att göra tåget till ett seriöst alternativ till flyget. Det här är något som Sveriges kommuner och landsting har ställt sig bakom.

– De här spåren ska ligga i minst 100 år och ska inte byggas med gammal teknik utan vara moderna och framåtsyftande, säger hon.

Miljöpartiet vill se över finansieringsmodellen och eventuellt bilda ett nytt bolag för projektet, samt använda EU-medel eller gröna obligationer. Man är emot att bygga den nya järnvägen i långtgående etapper.

"Är en halvmesyr"

Men kritiken mot regeringen och Isabella Lövin är hård från Centerpartiet, som också gärna hade sett höghastighetståg på 320 kilometer i timmen.

– Hon är vice statsminister och hon om någon skulle kunna påverka innehållet i de direktiv som Lena Erixon och Trafikverket har fått. Det spelar ingen roll vad Isabella Lövin tycker om hon inte ser till att göra verklighet av det, säger Anders Åkesson, klimat- och trafikpolitisk talesperson för Centern.

Trafikverkets förslag är en "halvmesyr", ansvarslöst och missar stora delar av landsbygden, enligt Åkesson.

– Eftersom regeringen nu inte klarade att peka på hur detta ska finansieras så får Trafikverket möta en osäker finansiering med sänkt hastighetsstandard.

Glad över förslaget

Men inom Alliansen är man inte överens. Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, är nöjd med Trafikverkets förslag.

– Regeringen har lovat de här höghastighetstågen för 230 miljarder under lång tid och Moderaterna har varnat för att de här pengarna inte finns. Vi har velat bygga ut järnvägen där behoven finns för 250 kilometer i timmen istället för höghastighetståg.

Hon säger att tåg med hastigheter på 320 kilometer i timmen baseras på en idé om att många människor pendlar mellan Stockholm och Malmö dagligen.

– Jag tror inte det är det vi primärt ska bygga svensk järnväg för utan vi ska bygga ut och underhålla svensk järnväg så att den säkerställer att tågen kommer och går i tid för alla de som pendlar varje dag i den regionala pendlingen.

TT