Ris och ros för omtag om Göteborg-Borås

INRIKES

Järnväg. Pengar för byggstart av en delsträcka på en ny järnväg mellan Göteborg och Borås är borttagna i Trafikverkets nya planförslag. Verket vill fortsätta att planera hela sträckan i stället. Förslaget får både ris och ros.

Sträckan Göteborg-Borås är en av Sveriges pendlingstätaste och pekas ut som prioriterad av Trafikverket. Dagens enkelspår är ålderstiget och krokigt. Men det är oklart när bygget av en ny järnväg, via Landvetter flygplats, kan starta.

Trafikverket och politikerna i Västra Götaland har hittills inte kunnat prata ihop sig om antalet spår och hur många stationer som ska byggas.

I förslaget till nationell planering fram till 2029 som Trafikverket nu lagt fram ingår inte byggstart för en ny järnväg på sträckan. Närmare fyra miljarder som tidigare öronmärkts för att påbörja en delsträcka förbi Landvetter flygplats är borta. I stället vill verket ha ett "omtag" med regionpolitikerna för att enas om en färdig plan för hela sträckan, där regionen också kan bidra ekonomiskt.

– Det känns lite som en bortförklaring, säger regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M).

"Omtaget" välkomnas dock av ledande S- och M-politiker i Härryda kommun, där flygplatsen ligger.

På sikt ingår Göteborg-Borås i Götalandsbanan som planeras gå via Jönköping till Stockholm.

FAKTA

– Det känns lite som en bortförklaring.

Regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson om Trafikverkets "omtag" för järnvägen Göteborg-Borås.

TT