Bahrain stänger oppositionstidning

UTRIKES

Politik. Bahrain har stängt landets enda oberoende dagstidning på obestämd tid. Anledningen är en kolumn i tidningen som sägs ha förolämpat "ett systerligt arabland", rapporterar den statliga nyhetsbyrån BNA.

Det är andra gången i år som tidningen förbjuds. Tidningen al-Wasat är förknippad med den huvudsakligen shiamuslimskt dominerade oppositionen, som har bekämpats av den sunnimuslimska regeringen sedan förra året.

BNA uppger att informationsministeriet har förbjudit att al-Wasat trycks och distribueras tills vidare med motiveringen att den skapar splittring i samhället och negativt påverkar kungadömet Bahrains förbindelser med andra länder. Vilket arabland det gäller framgår inte.

Kolumnen, som ledde till förbudet, publicerades på söndagen.

"Bahrain anser sig kunna komma undan med vilka gärningar som helst eftersom dess främsta internationella allierade, USA och Storbritannien, har visat att de inte prioriterar mänskliga rättigheter", säger ledaren för Londonbaserade Bahrain Institute for Rights and Democracy (BIRD), Sayed Ahmed Alwadaei i ett uttalande.

Enligt BIRD handlade kolumnen om omfattande protester i Marocko. Demonstrationer och strejker har skakat hamnstaden al-Hoceima i den eftersatta regionen Rif.

TT-AFP