Fejkade nyheter sprids inför valet i Kenya

UTRIKES

Kenya. I takt med att valet närmar sig svämmar sociala medier i Kenya över av fejkade nyheter.

Nio av tio kenyaner säger sig ha stött på falsk information från avsändare som bland annat har försökt att imitera nyhetsjättar som BBC och CNN.

Sociala medier utgör en viktig del av kampanjen inför det kommande parlaments - och presidentvalet i Kenya, som är så pass uppkopplat att det har positionerat sig som "Silicon Savannah". Men det innebär också att Kenya är ett av de länder i Afrika som är mest mottagligt för försök att påverka valutgången med hjälp av falsk information som sprids i kanaler som Facebook, Twitter och WhatsApp.

"Att desinformation och rykten sprids i sociala medier gör det svårare att upptäcka vad som är fejk och veta vem den riktiga avsändaren är" skriver Jessica Gustafsson, doktor i medie- och kommunikationsvetenskap och som forskat om medier i Kenya, i en kommentar till TT och lägger till:

"Att felaktig information sprids är alltid allvarligt, speciellt i känsliga tider som val då det finns risk att oroligheter bryter ut."

Vanligt förekommande

90 procent av kenyanerna säger sig ha stött på fejkade nyheter om valet, enligt en undersökning från Portland/GeoPoll som frågat 2 000 personer via sms. 87 procent av de svarande såg dessa nyheter som avsiktligt vilseledande eller falska.

"Respondenterna anger motstridiga uppgifter, kontroversiella budskap och partisk rapportering som de främsta faktorerna som får dem att misstänka att något är falskt" skriver Allan Kamau från konsultföretaget Portland.

Bland de falska nyheter som har spridits i sociala medier finns skickligt producerade videoklipp som vid en första anblick ser ut att komma från nyhetsjättarna BBC och CNN. I båda klippen presenteras en påhittad undersökning som visar att den sittande presidenten Uhuru Kenyatta har en betryggande ledning inför valet den 8 augusti.

Kan bli spänt

I själva verket spår opinionsföretagen ett jämnt lopp mellan Kenyatta och hans ärkerival Raila Odinga.

Det är svårt att veta vilka effekter de fejkade nyheterna kan få, enligt Jessica Gustafsson som understryker att Twitter fortfarande främst är ett urbant medelklassfenomen i Kenya. De flesta väljare röstar i enlighet med sin etnicitet, vilket enligt henne kan bidra till att man främst tror på nyheter som gynnar ens kandidat.

"Att falska opinionsundersökningar sprids kan därför bidra till att man känner sig säker på att ens kandidat kommer vinna. Infrias inte dessa förväntningar kan det leda till spänningar och rykten om valfusk" skriver Gustafsson.

FAKTA

Spänt inför valet

Det råder spänd stämning i Kenya inför president- och parlamentsvalen den 8 augusti.

Den sittande presidenten Uhuru Kenyatta, som kandiderar för en andra och sista mandatperiod, ställs mot rivalen Raila Odinga. Det väntas enligt opinionsundersökningar bli en jämn match.

Odinga har anklagat Kenyatta för att vilja rigga valet - ett påstående som presidenten har tillbakavisat.

En högt uppsatt anställd på valmyndigheten hittades nyligen mördad. Han ansvarade för IT-teknologi och kommunikation och hade före sin död sagt att valresultatet inte kommer att kunna fifflas bort. Kenya har tagit fram biometrisk teknologi som ska minska möjligheterna till valfusk.

Ett omtvistat val i landet för tio år sedan urartade i våldsamheter som krävde över 1 100 människoliv.

Källa: AP, Reuters

TT