Så ser svenska folket på tv-sport

SPORT

Allmänt. Svenska män är dubbelt så intresserade som kvinnor av att titta på sport. Det framgår av en undersökning som gjorts av Novus på uppdrag av C More.

För kvinnor är tittande på sport på tv en familjesysselsättning och de ser helst på sport hemma, medan män hellre ser sport hemma själv eller direkt på arenan, visar undersökningen.

Fotboll, ishockey, skidsport och friidrott är de populäraste sporterna. Närmare hälften av befolkningen är intresserad av sport. Män i ålder 50-79 år har störst intresse.

SHL och allsvenskan är de populäraste ligorna. Det mest populära laget i ishockey är Frölunda och i fotboll IFK Göteborg.

Skidsport, ishockey, friidrott, fotboll och hästsport är populärast hos kvinnorna. Topp fem bland män är fotboll, ishockey, skidsport, friidrott och motorsport.

FAKTA

Undersökningen

Undersökningen av Novus har gjorts som en webbenkät från 26 oktober till 2 november. Den omfattar 1 042 intervjuer.

Några slutsatser:

+ Närmare hälften av svenska folket är intresserat av att titta på sport. Män och personer i åldrarna 50-79 år har högst intresse. Lägst är intresset hos kvinnor och personer boende i Stockholm.

+ Omkring hälften av männen ser oftast på fotboll eller ishockey. 12 procent av männen ser inte på sport.

+ Kvinnor ser helst på skidsporter (38 procent) eller friidrott (33 procent). 26 procent av kvinnorna ser inte på sport.

+ Cirka två tredjedelar av sporttittarna följer någon/några ligor. Omkring en tredjedel följer SHL och/eller allsvenskan. En större andel män följer någon liga, dock svarar omkring hälften av kvinnorna som tittar på sport att de följer någon/några ligor.

+ Äldre, gruppen 65-79 år, svarar i högre utsträckning att de följer svenska ligor som SHL, allsvenskan, superettan och elitserien. Unga, 18-29 år, uppger i högre utsträckning att de tittar på internationella fotbollsligor.

TT