Andy Murray backar radikalt regeltest

SPORT

Tennis. Fyra game i stället för sex.

Avgörande poäng direkt vid 40-40.

Det är några av tennisreglerna som kommer att testas i november.

Världsettan Andy Murray står bakom viljan att förändra.

Tennisens klassiska nationsturnering Davis Cup har öppnat för att spela tre i stället för fem set.

Men den traditionstyngda sporten kan få fler radikala regeländringar i framtiden.

Under ett nytt ATP-slutspel för spelare under 21 år i november kommer flera regelförslag att testas.

– Tennisen har ofta kritiserats för att vara för traditionell och inte vilja förändra saker, säger Andy Murray, som välkomnar initiativet.

– Det går bra för tennisen just nu men det innebär inte att det nödvändigtvis kommer att vara så i framtiden. Så jag tycker det är bra att testa nya format och annorlunda räknesystem för att se om det fungerar, säger skotten.

Den enda regeln Murray motsätter sig är en direkt avgörande poäng vid ställning 40-40 i stället för nuvarande system med fördel.

– Jag föredrar att testa ett kortare set i stället för sudden death vid deuce.

ATP:s ordförande Chris Kermode har sagt att eventuella ändringar inte är nära förestående.

– Vi vill göra poängen mer relevanta, att fler poäng avgörs direkt, sade han tidigare i maj.

– Vi kommer inte att göra en dramatisk revolution inom tennisen de kommande fem åren. Kanske några nya element, men vi kommer inte göra förändringar för sakens skull. Vi testar bara saker som fansen har bett oss om.

FAKTA

Reglerna som testas

+Femsetsmatcher: Som i dag bara spelas av herrar och i grand slam-turneringar.

+En banklocka: För att försäkra att 25-sekundersregeln mellan poängen uppfylls, och att tidsbegränsningar mellan set och under medicinsk timeout och uppvärmning följs.

+Kortare uppvärmning: Matcher ska starta exakt fem minuter efter att båda spelarna är på banan.

+Medicinsk timeout: Begränsas till en per spelare per match.

+Coaching tillåts: Spelare och tränare får prata under matcher vid vissa poäng.

Dessutom ska banorna bara ha singellinjer, inga dubbelkorridorer.

TT-Reuters