STCC:s enda kvinna satsar mot toppen

SPORT

STCC. Hon är den just nu enda kvinnliga STCC-föraren.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky siktar mot toppen - och hoppas vara en förebild på vägen.

– Jag vill bidra till att fler tjejer vågar prova på sporten, säger hon.

STCC kör sin 22:a säsong. Sedan starten 1996 har över olika 170 förare stått på startlinjen. Bara fem av dem har varit kvinnor. Den senaste i raden är Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 24.

– Det är en långsiktig satsning. Jag inte har tävlat hemma i Sverige tidigare så ser vi första året som ett läroår, säger hon.

Hon dubblerar och kör GT Masters parallellt nere i Europa, förra helgen kom hon på 13:e plats i nederländska Zandvoort. I STCC tävlar hon för PWR-teamet. Men till skillnad från stallkamraterna kör hon inte Seat. Åhlin-Kottulinsky tillhör Audi och sitter bakom ratten i den något tyngre bilen också i Sverige.

– De regler som ska se till att alla bilarna är jämbördiga har utvecklats nere i Europa där banorna ofta är längre och snabbare. Den lite tyngre Audin kanske inte kompenseras fullt ut på de kortare svenska banorna, säger hon.

Vill vara en förebild

Att det saknas kvinnliga förare inom motorsporten tycker hon är tråkigt.

– Problemet finns redan i go-kart. Redan där är det färre tjejer som börjar köra. Men jag hoppas kunna inspirera småtjejer och visa att de också kan bli racingförare och ta sig till STCC och GT Masters.

– Jag vill bidra till att fler tjejer vågar prova på sporten. Ser de mig och tänker "Herregud, hon har tagit sig dit, då kan jag också lyckas", då har också jag lyckats.

Åhlin-Kottulinsky menar att motorsporten är ovanlig, i och med att killar och tjejer tävlar mot varandra på samma villkor ute på banan.

– Men mitt tävlande drivs inte utav att jag är kvinna i en mansdominerad värld, utan av att jag älskar att tävla och vet att jag kan vara minst lika duktig som männen.

Och att vara en bra förare är den stora utmaningen.

– Självklart måste du vara duktig som förare för att ta dig hela vägen fram, men det är så mycket annat som också spelar in. Du måste kunna hantera media, hitta samarbetspartners och ge dem ett värde tillbaka. Det här är inte en sport som är gratis, säger Åhlin-Kottulinsky.

Vägen till kungaklassen

Hennes egen resa till den svenska kungaklassen har inte varit utan problem.

– Ibland finns det ett motstånd i branschen för att du är tjej. Det kan hända att du inte alltid tas på allvar, att du inte blir trodd. Det är klart att det då känns motigt.

Men hon säger att det också kan ha sina fördelar att vara tjej, och att hon känner ett stort stöd från sitt team och sina stallkamrater.

– Robert Dahlgren och Daniel Haglöf hjälper mig otroligt mycket. Jag hade inte gjort de framsteg som jag gjort så snabbt, utan deras hjälp.

Säsongen hittills går framåt ett steg i taget, ofta med bra tider i kvalen men med otur i flera starter.

– Det första året är målet att komma in i serien och se hur allt funkar. Det är inte bara banor och bil utan också att lära känna dem man tävlar emot och kunna läsa av dem.

Men en topp fem-placering före årets slut ser hon inte som ett orealistiskt mål.

– Lyckas jag med det skulle jag vara jätteglad.

Nästa race körs på Gelleråsen i Karlskoga på söndag.

FAKTA

Åhlin-Kottulinskys säsong

Knutstorp lopp 1, kval: 12:a, race: Kollision.

Knutstorp lopp 2, kval: 12:a, race: Kvar i startrutan.

Knutstorp lopp 3, kval: 12:a, race: 12:a.

Solvalla lopp 1, kval: 12:a, race: I depå med skadad bil.

Solvalla lopp 2, kval: 12:a, race: 8:a.

Solvalla lopp 3, kval: 12:a, race: 11:a.

Falkenberg lopp 1, kval: 11:a, race: 9:a.

Falkenberg lopp 2, kval: 11:a, race: 11:a.

Falkenberg lopp 3, kval: 11:a, race: 15:e.

Källa: STCC

TT