Himmelriket för alla bilfantaster

1 av 20 | Foto: ALLA BILDER: Jonas Bilberg
trivs i bilen Emmy Johanson och polarna Pontus Zacheja, Marcus Christiansson och Frida Klehms har druckit sig upp från Laholm. Fast den som kör är spiknykter. ”Vi stannar nånstans längs vägen och sover”, säger de.
NYHETER

VÄSTERÅS. Inte ens i en bilkö i Los Angeles på 1950-talet kunde du få syn på så många läckra vrålåk som här.

Power Big Meet är rena himmelriket för alla som insett att krom, stora vagnar, breda vingar och högoktanig bensinånga är vad livet handlar om.

Egentligen.

Otroligt nog är det Västerås som är centrum för världens klassiska dollargrin. I bilismens hemland USA ska du ha tur som en tokig om du ska lyckas få syn på en gammal klassiker från Detroit.

Här finns det tusentals. Typ 17 000.

Många är i sånt skick att de skulle platsa på vilket konst- eller designmuseum som helst. Jag skulle vilja påstå att de är i bättre skick nu än när de rullade ut från fabrikerna för ett drygt halvsekel sedan.

Trots att det är mulet glänser lacken så att man måste ha solglasögon på sig.

Sen finns förstås den andra varianten.

Emmy Johansson och hennes polare har dragit upp med sin rishög till Impala -63 från Laholm. Bilen är en så kallad "pilsnerhäck" och den skramlande inredningen består mest av tomma ölburkar.

– Den drar mycket, säger Emmy.

– Väldigt mycket, Pilsner, förtydligar hon.

På andra sidan spektrat hittar vi Torbjörn Rull från Mora.

Han sitter som en kung i sin himmelsblå Chevrolet Fleetmaster från 1942.

– Den är en av de få som finns kvar i världen, säger han.

– Och definitivt den enda i Sverige.

Inte nog med det. Bilen, som är i absolut nyskick är dessutom utrustad med dragkrok. Till den har han kopplat sin Airstream Globester från 1959. Airstream är husvagnarnas motsvarighet till Rolls-Royce. Jämförelsen haltar visserligen en smula eftersom Rolls-Royce är ett brittiskt märke. Men ni fattar.

– Jag köpte den i Junction City i Kalifornien, sen drog jag ner till Sacramento och körde tvärs över USA till Miami och skeppade hem den, säger han.

Har du badkar i husvagnen?

– Nej, bara dusch. Men jag hade badkar i min förra Airstream, en 27 fotare. Den här är bara 18.

Kommersen är rent otrolig. Många säljer sina ögonstenar. Vi ser åtskilliga prislappar på en kvarts miljon och mer.

I de kilometerlånga marknadsstånden kan du köpa allt som du kan önska dig som har med 1950-talet, USA och riktiga bilar att göra.

Lori Nichlson säljer Hawaiiskjortor. De säljer som smör.

– De nyktra kunderna blir allt färre efter klockan tolv, säger hon.

– En del var rejält på lyset redan när de kom hit vid halv niotiden i morse.

Det finns faktiskt en del som har tagit sig hit med alternativa färdmedel.

– Har du cyklat?! hojtar någon.

– Det måste vara det näst knäppaste sättet att ta sig hit.

– Och vilket sätt skulle vara det knäppaste då? svarar den stackars cyklisten

– Att åka hit med en Saab!!

Det kommer hit besökare från hela världen.

Plötsligt rycks vi i in i en ruggigt sliten Chrysler Newport från 1965. Bilen kommer från Detroit och var ett paradexempel på den typ av bilar som plötsligt började få svårigheter i samband med de första oljekriserna på 1970-talet.

 Just den här vagnen har kört från Närpes i finska Österbotten.

– Den har varit med i raggen i Åbo och Närpes i många år, säger Johan Esch, som jobbar som gruvarbetare i Svalbard.

Det visar sig att han, Mats Hummlestedt, som kör, Stefan Sandberg och Benny Wester är barndomskamrater med Aftonbladets nattchef Katarina Norrgrann.

– Kan inte påstå att vi lärt henne allt, men nästan, säger Benny Wester blygsamt.

I dag ska han och alla andra åka hem igen.

– Vi har en bluesfestival hemma i Närpes till helgen. Hoppas vi hinner nyktra till till dess, säger Benny Wester.

Vi5-Extra

Ingenstans i världen ser du så många amerikanska bilar som här på Pow­er Big Meet i Västerås.

Vad är det för fel på Volvo?

Per ”Björn­jägarn” Carlson, 54, serviceelektriker, Göteborg:- Inget alls. De finns med V8:or de också. Åtminstone i USA.
Per ”Björn­jägarn” Carlson, 54, serviceelektriker, Göteborg:- Inget alls. De finns med V8:or de också. Åtminstone i USA.
Michaela Hallqvist, 32, butiksägare, Örebro:- Inget alls. Det är en bra svensk bil som funkar i alla väder.
Michaela Hallqvist, 32, butiksägare, Örebro:- Inget alls. Det är en bra svensk bil som funkar i alla väder.
Ari Eskelinen, 42, stålarbetare, Tornio, Finland:- Det inget fel på gamla Volvo. Jag har själv ägt tre Amazoner och en PV.
Ari Eskelinen, 42, stålarbetare, Tornio, Finland:- Det inget fel på gamla Volvo. Jag har själv ägt tre Amazoner och en PV.
Katarina Larusson, 47, butiksbiträde, Karlstad:- Nja, en Volvo är väl inget man kan cruisa i eller åka på Power Meet med.
Katarina Larusson, 47, butiksbiträde, Karlstad:- Nja, en Volvo är väl inget man kan cruisa i eller åka på Power Meet med.
Bo Petterson, 55, sopåkare, Åkers­berga:- Jag åker en amerikansk Volvo, en trygg Cheva Impala från 1958. Närmare Volvo än så kan ingen amerikansk bil komma.
Bo Petterson, 55, sopåkare, Åkers­berga:- Jag åker en amerikansk Volvo, en trygg Cheva Impala från 1958. Närmare Volvo än så kan ingen amerikansk bil komma.