Lewis Hamilton tog pole position i Kanadas GP

SPORTBLADET

Lewis Hamilton fick stryk i Monaco. Men i Kanada är det han som styr.

Han tog sin 65:e pole position - och som tack fick han en racehjäm av Ayrton Senna.

– Jag saknar ord, säger han.

Foto: TT

I Monaco senast var det Ferrari som dominerade och under fredagens träningar inför Kanadas GP behöll teamet greppet - men under kvalet slog Mercedes Lewis Hamilton tillbaka.

Han tog sin sjätte pole position i Kanada, lika många som Michael Schumacher har tagit på den banan. Det var hans 65:e pole i karriären och nu har han tagit lika många kvalsegrar som sin barndomsidol Ayrton Senna. Sennas familj ville visa sin uppskattning och gav därför britten en racehjälm som använts av den flerfaldige mästaren.

–Jag är skakad. Jag saknar ord, säger en mycket rörd Lewis Hamilton när han tagit emot gåvan.

– Jag vet att det är många med mig som har honom som idol och detta är en stor ära. Ett stort tack till familjen Senna.

VM-ledaren Sebastian Vettel, Ferrari, var tvåa i kvalet och startar intill Hamilton i morgondagens deltävling.

– Jag tror att vi har den farten som krävs för att vinna loppet, säger Vettel efter kvalet.

– Jag kanske tryckte på lite för mycket när det väl gällde.

Mercedes Valtteri Bottas var trea i kvalet och Kimi Räikkönen, Ferrari fyra.

Ericsson bäst i Sauber

Precis som väntat hade Sauber och Marcus Ericsson problem. Svensken var 19:e man i kvalet och för första gången i ett kval slog han sin teamkollega Pascal Wehrlein. Tysken gjorde ett rejält misstag i sitt sista försök och körde av i kurva ett.

– Vi har haft problem att hänga med mittfältet hela helgen, men jag tycker ändå att vi har gjort framsteg jämfört med i går, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.

– Jag tycker att jag fick ut det som vi kunde få ut ur bilen. Det kändes inte som om jag kunde få ut något mer än så.

Han berättar att Sauber har lite problem i Montreal eftersom man dels har en motor från 2016 vilket ger en sämre toppfart och dels en bil som inte gillar när man måste köra över kantstenarna.

– Det är två egenskaper som man måste ha på den här banan, säger svensken.

– Samtidigt hoppas jag att vi är starkare i racet. Jag hoppas att det blir ännu lite varmare till loppet för så kan flera förare så problem när de överhettar bakdäcken, samtidigt som vi kan få in däcken bättre i rätt temperaturfönster. Dessutom är det ett lopp där det går att köra om och det brukar hända mycket eftersom murarna ligger väldigt nära banan.

Se fler höjdpunkter på viasatsport.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se