Ekströms mål – att bli mästare i två klasser

Världsmästaren kör både rallycross och DTM i helgen

Mattias Ekström.
Foto: Audi
Mattias Ekström.
SPORTBLADET

Han leder VM i rallycross.
Och siktar samtidigt på att bli mästare i DTM.
I helgen kör Mattias Ekström båda klasserna – under samma tävlingshelg.
– Jag hoppas att det går minst lika bra som förra året, säger han.

Förra året blev Mattias Ekström Sveriges första världsmästare i rallycross, även om han egentligen prioriterade det prestigefyllda tyska banracing-mästerskapet DTM. Det har han vunnit vid två tillfällen och han är seriens mest erfarna förare.
I år har han valt att återigen satsa på de båda mästerskapen, på att återta mästartiteln i DTM och vinna ytterligare en VM-titel i rallycross. Han har inlett säsongen med att vinna de två första VM-deltävlingarna i rallycross.
– Jag har fått en kanonstart. Jag hade inte ens kunnat drömma om den starten. det har verkligen gått bra, säger han till Sportbladet.

Mästare i två klasser

I helgen kör båda serierna på Hockenheimring i Tyskland, det är premiär för DTM och säsongens tredje VM-deltävling i rallycross.
– Jag har kört så många olika bilar att det inte är något konstigt att byta mellan de olika bilarna och tävlingsformaten, säger Ekström som kört DTM sedan 2001.
– Men det bästa är att slippa alla möten runtomkring, det blir betydligt mindre arbete med media och PR än en vanlig helg.
Med vilken målsättning åker du till Hockenheim?
– Jag försöker att inte göra någonting annorlunda än inför en vanlig helg, vila och komma i form. Det fungerade rätt bra förra året, säger han.
Då vann han rallycrossen, men var bara nia som bäst i DTM. I år hoppas han på ett ännu bättre resultat.

FAKTA

Nyheterna i DTM 2017

Poäng redan i kvalet:

Topp tre i kvalet får poäng, en pole position ger tre poäng i mästerskapet, plats två ger två och plats tre ger en pinne. Serien kör dock två kval under en helg, det betyder att två pole position ger sex poäng och nu måste teamen fundera över om de ska ställa in bilen för kvalet eller för racet.

Säkerhetsbilen:

Inför omstarten radar alla bilar upp sig på två led bakom säkerhetsbilen.

Radioförbud:

Under loppet är det ett TOTALT radioförbud, förarna får ingen hjälp av depån utan har eget ansvar för allt som händer under loppet. Det finns dock undantag, när en bil befinner sig på depårakan, när det är gulflagg och när säkerhetsbilen är ute.

DRS:

Samma system som i F1, men det får bara användas på 12 varv under loppet (aktiveras 36 gånger). Förutsättningen är att du är max en sekund efter framförvarande bil.

Performanceweight eller ballast:

Ett framgångsrikt kval ger en tyngre bil och tvärt om. Årets bil väger 1125 kg och antingen kan max 30 kg plockas bort eller 15 kg läggas till inför loppet

Gerhard Berger:

Den förre F1-föraren är ny chef för DTM och hans motto är: Vi vill låta sporten stå i blickfånget. DTM har ett otroligt starkt förarfält och det ska fansen fansen också få möjlighet att uppleva under racen.

TV:

Eurosport har sändningsrättigheterna i Sverige. Den som har parabol kan även se mästerskapet på tyska ARD.