”Jag kör för min framtid”

Marcus Ericsson.
Foto: TT
Marcus Ericsson.
SPORTBLADET

Han vet att det är allvar.

Han vet att han måste prestera.

Annars är F1-karriären över för Marcus Ericsson.

– Jag kör för min framtid, säger han.

Efter en tung inledning på säsongen står Marcus Ericsson fortfarande på noll poäng. Han har inte tagit någon poäng på snart två år och i år har han dessutom fått stryk av sin teamkollega Pascal Wehrlein.

Därför är situationen pressad inför omstarten i Belgien och det är han mycket medveten om.

– Min vår var godkänd, men tyvärr saknade jag någon fullträff. Det var synd att jag inte fick poängen i Baku, det hade varit skönt. Det har hela tiden varit några hundradelar som gått emot mig, säger Ericsson till Sportbladet.

Låg på poängplats

I säsongens åttonde lopp, på stadsbanan i Azerbajdzjan, låg svensken på poängplats, men han fick order om att släppa förbi sinkollega som tog sin och Saubers femte poäng för säsongen.

– Jag vet inte riktigt vad det beror på att jag ligger efter, Pascal är en mycket duktig förare. Det visste jag redan inför säsongen och vi har varit jämna, men han har lyckats klämma ut lite mer ur bilen. Framförallt har han varit bättre i kvalen. Jag måste jobba mer för att förbereda bilen, jag måste maxa kvalet och det har jag arbetat med under semestern också. Jag har pratat mycket med mina ingenjörer och ska se till att jag är starkare under hösten.

Det är åtta lopp kvar av säsongen. Vad krävs av dig?

– Jag måste visa att jag ska köra F1 2018, jag kör för min framtid. Vi vet att vi inte kan konkurrera med våra motståndare eftersom vi har en gammal motor, Pascal är min måttstock. Vi är jämna, även och statistiken säger något annat. Kikar man på den har han ett klart övertag, men tittar vi på varje 

pass skiljer det hundradelar. Nu måste jag slå tillbaka, ha de där hundradelarna på min sida. Jag måste visa vad jag kan.

Du låter fokuserad, är du pressad?

– Absolut, det är alltid press inom F1. Dels från de som är här och dels från de som vill ta sig in. Under andra halvan är det mer fokus på att hitta en plats för nästa säsong och då är det press. Samtidigt brukar jag fungera bäst när det är press. Jag ser det som en utmaning, det gör jag nu också.

Sauber har bytt ledning under sommaren och den nye stallchefen Frederic Vasseur har närmat sig Ferrari. Han har skrivit ett nytt motoravtal med teamet och uttryckt en önskan om att arbeta med Ferraris juniorförare. Även Ferraris president Sergio Marchionne pratat om att göra Sauber till ett B-team.

– Jag ser mig i F1 2018, men om det blir Sauber kan jag inte säga. Vi pratar även med Force India och Williams, för mig är de tre teamen realistiska, säger Marcus Ericsson.

– Jag behöver ett material där jag kan visa min kunskap. Jag har utvecklats som förare och jag är redo att visa det. Det är svårt att göra det när man ligger längst ner i fältet och jag behöver material för att kunna köra om poäng varje helg.

”Tuffare än jag trodde”

När du klev in i F1, hade du trott att du skulle vara kvar i ett bottenteam efter fyra säsonger?

– Nej, det har varit betydligt tuffare än vad jag trodde. Jag visste att det skulle bli tufft, men Caterham och även Sauber har varit tuffare än så. Jag hade hoppats att jag skulle komma längre på fyra år, men nu har vi gått den här vägen, jag har jobbar hårt och jag hoppas att jag får en belöning framöver. 

Att jag får det material som krävs.

– Jag har blivit expert på att kriga trots att det blåser hård motvind. Jag fortsätter att jobba professionellt och det är en anledning till att jag är kvar. Kör du för ett bottenteam är det lätt att du åker ut efter något år, men mitt sätt att jobba har hållit mig kvar.

Det är också det som han hoppas ska ge honom en ännu bättre styrning redan nästa år.

FAKTA

F1 2017 - så avgörs säsongen.

27 augusti: Belgiens GP, Spa-Francorchamps kl 14.00

3 september: Italiens GP, Monza kl 14.00

17 september: Singapores GP, Marina Bay kl 14.00

1 oktober: Malaysias GP, Sepang kl 09.00

8 oktober: Japans GP, Suzuka kl 07.00

22 oktober: USA:s GP, Austin kl 21.00

29 oktober: Mexikos GP, Mexico City kl 20.00

12 november: Brasiliens GP, Sao Paulo kl 17.00

26 november: Abu Dhabis GP, Yas Marina kl 14.00

FAKTA

Annas motorlista - varje vecka!

POLE POSITION

1) Sebastian Vettel

Han leder VM, i dag startar F1 om med kvalet till klassikern Belgiens GP på Spa-Francorchamps. Det är säsongens längsta bana med flera av de allra häftigaste partierna. Kampen mellan Vettel och utmanarna Lewis Hamilton och Valtteri Bottas kan bli historisk så missa inte höstens VM-avslutning.

2) Pontus Tidemand

Ett stort grattis till Sveriges världsmästare i rally. Han säkrade titeln i WRC2 i samband med Tysklands VM-rally, nu är frågan om det räcker för att köra WRC 2018?

3) Kimi Räikkönen

Fansens F1-favorit blir kvar även 2018. Han har förlängt kontraktet med Ferrari.

4) Mattias Ekström

Trots problem med däcken säkrade svensken en tredjeplats i det andra loppet på Zandvoort och behåller ledningen i DTM. Fjolårets världsmästare i rallycross kan i år vinna sin tredje titel i det tyska mästerskapet.

5) Marc Marquez

MotoGP kör på Silverstone i helgen. Kan den regerande mästaren utöka sin VM-ledning?

6) Johan Lindberg

När lillebror Jonnie hade problem i det amerikanska mästerskapet i dragracing klev Johan fram och vann sin klass i Lucas Oil NHRA Nationals Brainerd.

7) Michael Gullqvist

Efter en seger i Tyskland förra helgen behåller dragracingföraren ledningen i EM när nu mästerskapet kommer till Tierp i helgen.

8) Joel Eriksson

En pallplats när EM-avgjordes i Nederländerna gör att F3-föraren behåller tredjeplatsen i mästerskapet. Han är 55 poäng från ledningen.

9) Kim Nilsson

Speedwayföraren har fått ett wild card till VM-deltävlingen på Friends Arena i Stockholm den 23 september. I kväll kör VM-serien i Polen.

10) Fredrik Åhlin

Svensken tog en pallplats på Irland och leder det brittiska mästerskapet i rally inför finalen på Isle of Man.

MOTORSTOPP

Polens VM-rally

Tävlingen finns inte med i kalendern för 2018, enligt WRC:s promotor handlar det om säkerhetsskäl. Under årets deltävling befann sig en brandbil på en av specialsträckorna och publiken höll sig inte på det avstånd som krävs. Istället för en deltävling i Polen kommer det 2018 att avgöras en VM-deltävling i Turkiet.