Nya F1-regler ska göra racingen bättre

”Handlar om att hitta den snabbaste vägen i mål”

2017 ska förarna få fajtas på banan
Foto: Luca Bruno / TT / NTB Scanpix
2017 ska förarna få fajtas på banan
SPORTBLADET

Nya ägare ska ge Formel 1 en nytändning.
Och det börjar med nya regler.
2017 ska racen avgöras på banan – och inte av domarna.

Ni minns säkert farsen efter Mexikos GP 2016? Max Verstappen gick i mål som trea, men det var Sebastian Vettel som fick gå upp på prispallen som trea och till slut var det Daniel Ricciardo som slutade trea eftersom domarna efter målgång först straffade Verstappen som tappade placeringar och sedan gjorde samma bedömning när det gäller Vettel vilket gjorde att Ricciardo, som gick i mål som femma slutade trea - långt efter både målgång och prisutdelning.

Visste man kunde dö

Efteråt var bland annat den trefaldige världsmästaren Niki Lauda som arbetar för Mercedes irriterad:
– På min tid fanns det inga regler för omkörningar. Världens bästa racerförare skulle vinna loppet och den fördelen som vi hade var att vi, till skillnad från trafikanterna på gatorna, inte var tvungna att blinka utan helt enkelt kunde köra om där det passade. Vi kunde köra så att vi kom i mål på snabbast möjliga sätt och det är grunden i racingen. Så är det inom skidåkningen också, inom all extremidrott handlar det om att hitta den snabbaste vägen för att vara först i mål, men vad har hänt inom F1? Där har man satt upp regler för att förhindra allt som kan hända, säger Lauda till Motorsport Magazin.
– På min tid fanns det inga regler, vi fick köra på gränsen och vi visste att om vi inte lämnar plats och vidrör en annan bil så kan det hända att någon dör. Det var en annan attityd, för att inte döda någon så körde man med förnuft.
Han fortsätter:
– Reglerna måste bort så att förarna själva tar ansvaret för att de inte skadar någon annan i sin jakt på att vinna loppen. Punkt.

Nya regler ska ge bättre racing

Nu har han fått gehör för sina åsikter. FIA (internationella bilsportförbundet) har klargjort regel 38.1 vilket gör att domarna inte har några riktlinjer kring hur de ska bedöma en situation på banan. Nu heter det istället:
”När det inte är tydligt för domarna ett en förare är helt eller till största del ansvarig för en incident ska han inte bestraffas.”
Detta har man gjort för att domarna inte ska tvingas att göra en bedömning efter vad som står i riktlinjerna utan de ska kunna tillåta förarna att tävla mot varandra på banan.
Nästa nyhet är att om en förare straffas så kan han inte ta det straffet under det aktuella loppet utan han flyttas tillbaka i starten i nästa lopp. Det beslutet går det inte heller att protestera mot.

I veckan blev det klart att Liberty Media köper F1 och efter 40 år har Bernie Ecclestone lämnat posten som F1-sportens starke man. Flera av hans arbetsuppgifter tar Ross Brawn, tidigare teknikchef hos Ferrari och stallchef hos Mercedes, över.

Säsongen startar den i Australien i slutet av mars.

FAKTA

Andra nya regler 2017:

Däcken:

Däcken blir ungefär 25 procent bredare, konkret betyder det att framdäcken ökar bredden från 245 till 305 mm och bakdäcken från 325 till 405 mm. Det är att de får bättre fäste. Ett problem är att däcktillverkaren i Pirelli inte kunna testa de nya däcken på nästa års bilar utan tagit fram dem med hjälp av modifierade fjolårsbilar. För de första fem, GP-loppen väljer Pirelli ut vilka gummiblandningar som ska användas, sju set av den mjukaste gummiblandningen, fyra från den mellersta och två set av den hårdare.

Bilarna:
De blir bredare än 2016. Bilarna blir max två meter breda, framvingen ökar med 15 cm, bakvingen med 20. Mellan fram och bakaxeln ska det framöver bara vara 160 cm, dessutom kommer bakvingen att sitta lägre. Bilens minimivikt höjs med 20 kg, till 722 kg för att öka downforce

Förändringarna görs för att bilen ska se mer aggressiv ut och dessutom ska de vara mellan fyra och fem cm snabbare per varv.

Motorer: Det svårbegripliga tokensystemt plockas bort, nu får Mercedes, Ferrari, Renault och Honda utveckla sina aggregat.
Bränslemängden ökas från 100 till 105 kg per lopp.
När det gäller de omdiskuterade kostnaderna blir det en miljon Euro (runt 10 miljoner kronor) billigare för de team som köper motorer och ligger nästa år på 17 miljoner euro, 2018 sänks den kostnaden med 3 miljoner Euro till.

Om ett team står utan motor, som Red Bull inför 2016, måste den motortillverkare som levererar till det minst antal team leverera motorer.

Nästa år ska en förare klara sig med fyra motorenheter under en säsong, i år var det fem.