”Jag har varit riktigt bra, kört bra – men bilen är inte bättre”

Ännu en säsong i botten – nu talar Marcus Ericsson ut

Resultaten är dåliga, men Kumlasonen Marcus Ericsson har fortfarande kul: ”Det är de grymmaste bilarna, och de bästa förarna”.
Foto: PETER WIXTRÖM
Resultaten är dåliga, men Kumlasonen Marcus Ericsson har fortfarande kul: ”Det är de grymmaste bilarna, och de bästa förarna”.
SPORTBLADET

BARCELONA. Han ville ha en rejäl poängbuffert efter fem lopp.

Han ville ha en bil som kunde slåss bland de tio bästa – men han har inte fått någonting av det.

– Det är frustrerande, säger Marcus Ericsson.

– Det är svårt att visa vad man går för när man ligger sist.

För två månader sedan satt vi på samma bana och pratade om ungefär samma saker. Då hade Marcus
Ericsson förväntan i rösten, han stod inför sin fjärde säsong i Formel 1, pratade om möjligheterna med de nya reglerna. Han pratade om att ta sig till den sista kvalomgången, slåss mitt i fältet och om att regelbundet ta poäng.

Inför säsongens femte lopp ses vi igen – men varken Ericsson eller någon av hans två teamkollegor har tagit en poäng i år.

– Det är ingen hemlighet att det har varit en väldigt tuff start. Jag trodde att vi skulle vara med där framme, det var stora ändringar i reglementet, vi har en stark ekonomi och har fått in nytt folk. Det var inga drömmar jag målade upp, jag trodde verkligen på det, säger han.

Tävlar mot talangerna

Blicken är stadig. Orden är tydliga och rösten är stark.

– Tyvärr har vi varit på samma ställe som vi slutade förra säsongen och det är frustrerande. Jag tycker att jag har varit riktigt bra, kört bra, men bilen är inte bättre.

– Jag ska inte säga att vi är tillbaka på ruta ett, men det är svårt att visa vad man går för när man ligger längst ner i fältet. Det är tur att jag har teamkollegor som Antonio Giovanazzi och Pascal Wehrlein, båda är juniorförare i de två största teamen. Dels kan de utveckla teamet och dels är det en bra måttstock för mig. Det syns när jag slår dem, säger Ericsson.

Medveten om pressen

Han vet att hans karriär hänger på årets säsong. Efter tre år i botten så måste han prestera för att klättra uppåt. Han vet att han måste slå sin teamkollega och han vet att han måste prestera betydligt bättre än det material han har.

– Jag tror på det sätt jag jobbar på. Jag ska vara driven, utveckla bilen och göra skillnad, det är min uppgift. Jag måste slå Pascal, jag måste ta vara på varje chans jag får och kunna slåss om poäng på banor som inte kräver en stark motor. Jag vill kunna säga att jag ska vara på poängplats i varje race, men så ser inte verkligheten ut.

Du måste prestera i en bil som inte klarar av det. Hur ska du klara av det?

 – Det är en tuff situation. Det är mitt fjärde år i F1 och mitt fjärde i botten. Det andra året tog jag poäng, men faktum är att jag är en bättre förare nu än vad jag var då, men jag har inte materialet till att visa det. Det är en svår fråga att svara på, jag måste försöka göra det jag gör och imponera i det jag har.

Tycker du fortfarande att det är roligt att köra F1?

– Ja. Det är det största som finns, jag tycker att det är vansinnigt kul även om vi ligger sist i kön. Det är de grymmaste bilarna, och de bästa förarna.

– Jag vill vara topp tio och jag vill ju slåss om poäng, säger Marcus Ericsson.

Nästa chans har han på söndag.

FAKTA

Snackisarna från Barcelona

Lewis Hamilton kom med sin hund Roscoe till paddock.
Han sov vid husses fötter under presskonferensen och tog en promenad på depårakan när husse skrev autografer.

▪▪▪

Fernando Alonso kom inte ens till start senast – Honda-motorn lade av. Ingen av McLarens
bilar har ens tagit sig i mål i år och nu funderar den dubble mästaren över framtiden.

– Mitt kontrakt går ut efter säsongen, i september eller oktober måste jag ta ett beslut, säger han.

– Har de en bil som kan vinna mästerskapet är jag mer än gärna kvar i teamet. Har de inte det så...

▪▪▪

Mercedes har dominerat i tre år, men det gör man inte i år. Nu kommer teamet med en våg av uppdateringar till Spaniens GP. Bland annat är nosen ny, bilen väger sex kilo mindre och har förbättrade hybridkomponenter.

▪▪▪

Red Bull har också gjort stora förändringar på bilen.

– Förhoppningsvis är vi närmare toppen nu, säger Max Verstappen som vann i Barcelona förra året.

▪▪▪

En ny bakvinge, nyheter till golvet och framvingen – det är några av de uppdateringar som Sauber har med sig, men alla nyheter kommer inte till helgens lopp. Ingenjörerna ville ha mer tid att arbeta med dem och nästa lopp, i Monaco, är viktigt för teamet.

– Det är en bana där det inte är motorn som avgör. Därför satsar vi på den, säger Marcus Ericsson.

▪▪▪

VM-ledaren Sebastian Vettel fick frågan om vem han ville fajtas med i den sista kurvan före mål.

– Ta mig, skämtar Fernando Alonso.

– Mig kan du köra om på rakan. Bara glida förbi.