Däcken Mercedes stora problem

Foto: MAX ROSSI
SPORTBLADET

Mercedes har problem.
Eller det är snarare däcken som är Mercedes stora problem 2017.
– Sjunker temperaturen med två grader är vi helt borta, säger Niki Lauda.

De tre senaste årens F1-dominanter har tappat sin position och i år leder man varken förar- eller konstruktörsmästerskapet. Efter sex deltävlingar är det Ferrari som toppar både tabellerna. Sebastian Vettel har 25 poäng - eller en seger - till godo på Mercedes Lewis Hamilton.

– Årets Ferrari passar perfekt till de nya bredare däcken. Det är inte den bästa bilen som vinner, samarbetet med däcken måste fungera och där har Ferrari prickat helt rätt, säger Mercedes styrelseordförande Niki Lauda till tidningen Bild.

En av anledningarna till att Ferrari träffat så rätt är att man inledde satsningen på årets bil redan 2015, en annan är att det inte är något annat team som satsade så hårt på däcktesterna. Inför 2017 genomfördes en stor regeländring, däcken blev klart bredare och ändrade karaktär. När däcktillverkaren Pirelli bad om hjälp för att utveckla årets däck ställde Mercedes upp med sin testförare Pascal Wehrlein medan Ferrari skickade Sebastian Vettel. Den fyrfaldige mästaren körde 2228 km under däckstesterna - Lewis Hamilton nöjde sig med 50 km.

Däcken - Mercedes stora problem

Han har under våren haft stora problem med  uppvärmningen av däcken, framförallt med det ultramjuka däcket. Det var det däck som användes i Ryssland och i Monaco, vid båda tillfällena misslyckades han i kvalet och fick stryk av sin teamkollega Valtteri Bottas. När förarna kvalar till Kanadas GP ikväll är det återigen det lila, ultramjuka, däcket som kommer att avgöra förarnas startposition.

– Alla bilar, förutom Ferrari, kommer upp till en temperatur i kanten av det optimala däckfönstret, säger den trefaldige mästaren Niki Lauda.

– Sjunker temperaturen med två grader är vi helt borta.

För att däcken ska fungera perfekt krävs det att de når en viss temperatur och det optimala temperaturfönstret för årets däck är förhållandevis smalt, Ferraris bil fungerar bra även i utkanten av fönstret medan Mercedesen kräver perfekta förhållanden.

– Vi har en snabb bil, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

– Det är bara det att den inte tycker om däcken. Allt handlar om att få in däcken i rätt temperatur.

FAKTA

Annas motorlista – med veckans snackisar

POLE POSITION

1) Lewis Hamilton
Han gillar inte det ultramjuka däcket som används i Kanada i helgen, samtidigt är han F1-kungen av Kanada. Hamilton har tagit fem segrar i Montreal, fler än någon annan förare i helgens startfält.
2) Andrea Dovizioso
Trots kräksjuka vann han motoGP loppet i Mugello, med en Ducati. Det har ingen italienare klarat av tidigare. I helgen kör serien i Barcelona.
3) Johan Kristoffersson
Han leder VM i rallycross inför helgens deltävling i norska Hell. Där har han aldrig vunnit, men VW har med sig nyheter som ska göra bilen bättre i de långsamma kurvorna.
4) Fernando Alonso
Han gör F1-comeback efter Indy 500 och han börjar med att ställa tuffa krav på McLaren, det forna mästarteamet som inte tagit en poäng i år och haft enorma motorprpblem.
– Vinner vi före september stannar jag.
Han inledde tävlingshelgen i Kanada med att återigen ha motorproblem.
5) Sebastian Vettel
Han vann i Monaco och leder VM i F1, men kontraktet med Ferrari går ut efter säsongen. Just nu har han dock inte tid att diskutera någon framtid så han avvaktar.
6) Hayden Paddon
Hyundaiföraren leder Italiens VM-rally som avgörs på Sardinien. Teamkollegan Thierry Neuville är tvåa medan VM-ledaren Sebastien Ogier är sjua efter den första av tre tävlingsdagar.
7) Felix Rosenqvist
Racerförare kör Formula E i Berlin i helgen. Han fortsätter i mästerskapet även 2018, då kör han också för Mahindra.
8) Max Biaggi
Den flerfaldige världsmästaren i roadracing skadades svårt när han tränade under fredagen. 45-åringen har svåra skador i bröst och rygg, men skadorna är inte livshotande.
9) Jonnie Lindberg
Dragracingförare laddar stenhårt inför de avlutande 15 loppen Han är elva i det amerikanska mästerskapet, men behöver en plats band de tio första för att få vara med och slåss om mästartiteln.
10) Emil Bergkvist
VM-föraren gästar rally-SM som kör i Gävle i dag.

Motorstopp

Honda
Deras tre år som motortillverkare för McLaren har varit under all kritik. De gick in för att vinna mästerskap, men har varit långt, långt från titelkampen. Nu planerar McLaren och VD Zak Brown för en framtid med en annan motorleverantör.
Honda lär dock bli kvar i F1, den japanska tillverkaren har skrivit kontrakt med Sauber till 2018.