Ericssons besvikelse efter F1-kvalet

Lewis Hamilton tillbaka i pole position

SPORTBLADET

BARCELONA. Nya delar gav ny fart.

Men det räckte inte för Marcus Ericsson som var mindre än 30 centimeter efter sin teamkollega.

– Jag är skitbesviken, säger han.

Foto: PETER WIXTRÖM

En ny bakvinge gav Sauber och Marcus Ericsson fart under träningarna inför Spaniens GP i Barcelona. Svensken var teamets bästa förare under fredagen och han hade stors förhoppningar inför kvalet.

– Det var vår bästa fredag i år, sa han.

– Får vi till ett perfekt varv kan det räcka till Q2.

Det gjorde det. För hans teamollega.

Pascal Wehrlein var fem tusendelar före sin svenske kollega i Q1 vilket gav honom en plats i den andra kvalomgången medan Marcus Ericsson hade kvalat färdigt efter Q1.

– Jag är jäkligt nöjd med hela helgen, jag tycker att jag har gjort ett bra jobb med att förbereda bilen, vi hade inga större uppdateringar och vi har slagit flera bilar som vi kanske itne ska slå, säger Marcus Ericsson.

– Samtigt är jag skitbesviken på att jag inte gick till Q2. Fem tusendelar vad är det? Inte ens 30 centimeter på ett helt varv. Jag byggde upp kvalet bra, förbättrade mig varje varv och jag ville verkligen vinna kampen med min teamkollega, den är väldigt viktig och det är väldigt frustrerade att jag förlorade den igen.

Stryk i samtliga kval

Pascal Wehrlein har nu slagit Ericsson i samtliga kval den här säsongen, i loppen står det nu 1–1 inför Spaniens GP.

– Han slog mig rättvist i Bahrain, i Ryssland hade jag slagit honom om han inte hade snurrat mitt framför mig på mitt snabbaste varv och nu var han snabbast igen. Det är små marginaler, men det syns naturligtvis inte i statistiken. Där står det att jag ligger under med 0–3. Det är surtm, säger Ericsson som nu fokuserar på att göra ett bra lopp i morgon.

– Det blir viktigt att göra en bra start, ett bra första varv och sedan ta bra beslut när det gäller strategin. Jag hoppas att vi kan ligga i klungan utan att tappa allt för mycket mark på bilarna framför och sedan får vi hur långt det kan räcka.

Problem för Ferrari

Sauber är inte det enda teamet som har med sig nyheter till Spaniens GP. Både VM-ledarna från Ferrari och jagande Mercedes har med sig nyheter till Spanien. Bäst lyckades Mercedes och Lewis Hamilton som tog pole position.

– Det har varit ett presssat läge för oss och jag är glad över att vi fick i hop det, säger Lewis Hamilton på presskonferensen.

– Jag gjorde inget misstag, men det var en väldigt svår avsluting på kvalet eftersom vinden vände, det var väldigt dammigt och greppet i banan förändrades. Det gick inte alls att bromsa på samma ställe där jag bromsade på varvet innan.

Sebastian Vettel, som behövde byta motor mellan den tredje träningen och kvalet, körde in som tvåa. Det skiljde 0,051 sekunder mellan Hamilton och Vettel.

– Jag hade ingen bra balans i bilen under gårdagen och hade inga stora förhoppningar alls eftersom vi dessutom tvinagdes byta motor, säger han.

– När vi kom ut på banan i kvalet så hade vi lite problem i början, men det löste sig efter en stund och jag hade pltösligt en fantastisk balans i bilen. Det är möjligt att man ser många nyheter på Mercedes bil, men vi hade uppdateringar i Ryssland och har med oss nyheter hit också och jag är väldigt nöjd med det vi har på vår bil. Nu får vi köra om det i morgon.

Valtteri Bottas. Mercedes, kvalade in som trea och Ferraris Kimi Räikkönen som fyra. Den största överraskningen var hemmaföraren Fernando Alonso som kvalade in sin McLaren på plats sju.

Spaniens GP startar kl 14.00 i morgon.

FAKTA

Resultat kvalet till Spaniens GP

1) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m19.149s    -
2) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m19.200s  - 0.051s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m19.373s  - 0.224s
4) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m19.439s - 0.290s
5) Max Verstappen, Red Bull, 1m19.706s - 0.557s
6) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1m20.175s - 1.026s
7) Fernando Alonso, McLaren, 1m21.048s - 1.899s
8) Sergio Perez, Force India, 1m21.070s - 1.921s
9) Felipe Massa, Williams, 1m21.232s - 2.083s
10) Esteban Ocon, Force India, 1m21.272s - 2.123s
11) Kevin Magnussen, Haas, 1m21.329s - 2.180s
12) Carlos Sainz, Toro Rosso, 1m21.371s - 2.222s
13) Nico Hülkenberg,  Renault, 1m21.397s - 2.248s
14) Romain Grosjean, Haas, 1m21.517s - 2.368s
15) Pascal Wehrlein, Sauber, 1m21.803s - 2.654s
16) Marcus Ericsson, Sauber, 1m22.332s - 3.183s
17) Jolyon Palmer, Renault, 1m22.401s - 3.252s
18) Lance Stroll, Williams, 1m22.411s - 3.262s
19) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1m22.532s - 3.383s
20) Daniil Kvyat, Toro Rosso,  1m22.746s - 3.597s