”Vår bästa chans att vinna i år”

Singapore har passat Red Bull tidigare. Nu ska Daniel Ricciardo och Max Verstappen  utmana ledarduon.
Foto: Foto: AP
Singapore har passat Red Bull tidigare. Nu ska Daniel Ricciardo och Max Verstappen  utmana ledarduon.
SPORTBLADET

Red Bull är nyckeln till årets VM-titel.

Deras förare kan ­avgöra kampen mellan Lewis Hamilton och ­Sebastian Vettel.

–  Singapore är inte vår enda chans att vinna i år, men den är vår bästa, ­säger Daniel Ricciardo.

För två veckor dominerade Mercedes på Monza, en riktig höghastighets­bana med långa rakor som kräver en riktigt bra motor. Där tog Lewis Hamilton över ledningen i VM.

Men nu väntar någonting helt annat. I helgen kör F1 i Singapore.

Där väntar en trång stadsbana som har 23 kurvor, det är fler än någon ­annan bana i kalendern och det är en bana där Red Bull brukar vara riktigt starkt.

– De två senaste åren har jag startat som tvåa och gått i mål på samma placering, både gångerna har jag kört det snabbaste varvet, säger Daniel Ricciardo som var överlägsen under gårdagens träningar.

Målet: Pole position

Han var sju tiondelar ­före Lewis Hamilton på ett varv och mer än två sekunder före Sebastian Vettel, även på de längre stint­erna krossade Red Bulls ­båda ­bilar allt motstånd.

– Målet i år är helt klart att starta från pole position och försöka ta en seger, ­säger Ricciardo.

”Är många kurvor”

Vid sidan av honom ­jagar teamkollegan Max Verstappen en pallplacering.

– Jag är övertygad om att vi kan hota Mercedes, ­säger han.

– Det är många kurvor, vilket passar oss, stadslopp är också till vår fördel. Det är inga långa rakor, det är perfekt.

Ferrari vill ha revansch efter missen på Monza ­senast. Då blev Sebastian Vettel av med VM-ledningen till Lewis Hamilton och inför helgens deltävling skiljer det tre poäng. Vettel är dessutom den förare som vunnit flest gånger på stadsbanan som är känd för att säkerhetsbilen varit ute på banan vid minst ett t­illfälle – under varje lopp sedan premiären 2008.

– I år är det bantypen som har avgjort vilket team som har haft övertaget. Singapore är en av de ­banorna som passar både Ferrari och Red Bull, säger Mercedes Toto Wolff vars bil hade stora problem ­under stadsloppet i Monte Carlo tidigare i år.

– Båda teamen är snabba på banor som är lite långsammare, där det handlar om att maximera down­force. Det är just de banorna som har ställt till stora problem för oss.

FAKTA

MOTORLISTAN

POLE POSITION

1) Red Bull

 Efter en imponerande fredag där Daniel Ricciardo var en halv sekund före sin teamkollega Max Verstappen och 0,7 före Lewis Hamilton på ett varv och närmare sekunden snabbare under sina långa stinter så känns det som om ­Ricciardo och Verstappen kan göra VM riktigt spännande. Frågan är bara om Ferrari är så dålig som gårdagens resultatet visar? Sebastian Vettel var mer än två sekunder efter ledaren – på ett varv.

2) Johan Kristoffersson

Han kan säkra VM-titeln i rallycross i Lettland i morgon. Han behöver vinna - och teamkollegan Petter Solberg ska ta mindre än 17 poäng.

3) Valtteri Bottas

Finländaren har imponerat i Mercedes och förlängt kontraktet som nu gäller över 2018.

4) MotoGP

Marc Marquez och Andrea Dovizioso har båda 199 poäng i kampen om VM-titeln. Fem deltävlingar återstår.

5) Robert Dahlgren

Allt talar för att han vinner mästartiteln i STCC den här helgen. Fredrik Ekblom har lite för många poäng att ta in för att det ska kännas realistiskt, men chansen finns naturligtvis.

6) Mattias Ekström

Trots en tung helg på Nürburgring leder svensken DTM med nio poäng när nu två deltävlingar återstår.

7) Smedarna

I fjol var speedwaylaget nära konkurs. I år kör man SM-final och kan ta sitt första guld på 40 år.

Den andra semifialen, mellan Vetlanda och Rospiggarna sköts upp på grund av regn och avgörs på tisdag den 19.9.

8) Carlos Sainz

Plötsligt händer allt på en gång. Sainz lämnar Toro Rosso för att köra F1 för Renault 2018. Toro Rosso bryter avtalet med motorleverantören Renault och samarbetar med Honda från och med nästa år. McLaren avslutar samarbetet med Honda och köper sina motorer från Renault, avtalet gäller mellan 2018 och 2020. Får det Fernando Alonso att stanna hos McLaren?

9) Nico Rosberg

Den regerande världsmästaren är tillbaka i F1, som manager åt Robert Kubica. Polacken som skadades svårt i en rallyolycka hoppas på en comeback 2018. Bäst chanser har han hos Williams, en förarplats som även Marcus Ericsson vill ha.

10) Fredrik Åhlin

Rallyföraren leder det brittiska mästerskapet och kan säkra titeln på Isle of Man i helgen. Senast en svensk förare vann det Brittiska Rallymästerskapet var 1983, då hette mästaren Stig Blomqvist.

Motorstopp

Jolyon Palmer

Renaults F1-förare har inte tagit någon poäng i år och det ryktas om att han ersätts av Carlos Sainz redan innan säsongen är över. Själv hävdar Palmer att han kör för Renault fram till och med säsongsfinalen, men ryktena gör inte att pressen på honom minskar. Han kör för en framtid i F1.