Leifby: Skärp er, för fan, era gnidiga luspudlar

SPORTBLADET

Staten och kapitalet, dom sitter i samma båt. 
Dom kommer inte överens, och nu har bååååååtjäveln kantrat.

Så går ju inte riktigt Blå tåget-dängan från 1972 (originaltiteln ”Den ena handen vet vad den andra gör”, ofta tillskriven Ebba Grön som gjorde covern) men ”Staten och kapitalet” är fortfarande användbar i olika sammanhang.
Som när 1,5 miljoner svenskar betalar och betalar och betalar, för teve, internet, modem, kablage, boxar och kort och kanaler och den där tiningsfunktionen på mikrovågsugnen som de aldrig använder och för andra saker de knappt vet vad det är, inte får möjligheten att se Sverige–Frankrike i kväll.
Förhandlingarna mellan Telia (distributör) och Discovery (sändande kanal) har brutit samman trots att det, enligt Discoverys presschef Dan Panas, handlar om ”mikroskopiska summor”.


LÖNELISTA: Så mycket tjänar Ekwall, Wikegård & övriga tv-sportkändisar


Skärp er, för fan, era gnidiga luspudlar

Nu har Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 (fanns det en sådan kanal?) och Eurosport försvunnit för de med en Telia-låda i tevebänken och vi undrar förstås vem som är boven i dramat?
Är det Telia (staten äger 37 procent, de gick med 19 000 miljoner i vinst förra året *host*) eller är det Discovery Networks (köpte nyligen OS-rättigheterna i Europa för 1,3 MILJARDER euro)?
Hmm.
Discovery vill ha mer betalt för sina kanaler men Telia vill inte betala mer för att erbjuda dessa kanaler till sina kunder.
Där befinner vi oss i nuläget.
Den sketna ”folkaktien” mot en amerikansk mediejätte.
Det som är ”mikroskopiska summor” för vissa är astronomiska summor för andra, folk är mest besvikna, på er alla, och det är svårt att sära på buksvinen här. 
Att gå rakt in på en grisfest och ta någons parti.
Jag känner mest; Skärp er, för fan, era gnidiga luspudlar.
Det spelar ingen roll hur ni löser det, men lös det, för er trovärdighets skull, och för era kunders räkning.
En titt bakåt i tiden visar också att det här inte är första gången just Discovery hamnar i luven på distributörerna. 

Pinsamt, lättläst och arrogant

2015 försvann ”Femman” och andra kanaler från Telia efter ett avtalsbråk, de kom tillbaka men vintern 2016 var det 800 000 Telenor-kunder som blev av med Discovery-kanalerna i tio dagar, och nu tjafsas det igen.
Den historiken i samband med det smått pinsamma propagandakrig som Discovery och deras presschef Dan Panas har fört i media de senaste dagarna får mig ändå att fundera på om Discovery verkligen är så lätta att göra affärer med.
Några av kanalens profiler lade, synkroniserat, ut Instagram-inlägg härom dagen där de beklagade det faktum att kanalerna de syns och verkar i försvinner från Telias utbud.
Jonas Karlsson, tidigare public service-husar, menade att Telia ”blockerar” Discoverys kanaler.
Jag vet att det här inte var en nyck.
De har samtliga blivit ombedda (läs; förmanade, som är en eufemism för beordrade) att skicka sina tusentals följare på Telia.
Pinsamt, lättläst och arrogant.
Skulle vi tittare solidarisera oss med er?
Eller med Telia!?
Sluta.

Det vet både Telia och Discovery

På Kanal 5:s Facebook-sida har man hela dagen copypastat ”Vi beklagar att du som tittare helt oskyldigt kommer i kläm”-svar till upprörda tittare och hänvisat till sin trätobroders kundtjänst.
Det här är inte första gången stora sporthändelser hamnar i kläm, det har hänt tidigare och det kommer att hända igen, och det finns väl inte någon som längre förvånas över det faktum att ingen sänder eller distribuerar fotbollslandskamper bara för att vara hygglig.
Känslan är ändå att det här kommer att lösa sig, med en förmodad prishöjning i någon ända, och att Sverige–Frankrike mest var en förhandlingsstrategisk balk att ta spjärn emot.
Discovery har köpt rättigheterna för de olympiska spelen och tanken är att Kanal 5 och Eurosport ska vara dykdalber i den satsningen.
De båda kanalerna är också en förutsättning för att Discovery ska nå den penetration som den internationella olympiska kommittén, IOC, kräver av en OS-distributör.
1,5 miljon potentiella tv-tittare är alldeles för många (för mycket pengar) att vara utan.
Det vet Telia.
Det vet Discovery.
Sånt känns in plånkan.
Och när det handlar om pengar brukar storkapitalet komma överens.
För de båda parterna återstår nu bara att göra det som varenda kundtjänst inom ”digitala tjänster” uppmanar sina kunder att göra när det inte riktigt fungerar.
– Har du provat att starta om?