Här är motorvärldens mest kända kurva

Red Bull-förarna Max Verstappen och Daniel Ricciardo slappnar av vid sidan av banan med Eau Rouge i bakgrunden.
Foto: Dan Istitene/GETTY IMAGES
Red Bull-förarna Max Verstappen och Daniel Ricciardo slappnar av vid sidan av banan med Eau Rouge i bakgrunden.
SPORTBLADET

Ingen kurva i världen är så omtalad.

Ingen kräver så mycket.

– Eau Rouge är den mest speciella kurvan i mästerskapet, säger Fernando Alonso.

– Eller den mest speciella inom motorsportens historia.

Framför tv:n känns det knappt som en kurva och även om du ser att det är en backe, uppfattar du inte riktigt hur brant den egentligen är. Det handlar om en höjdskillnad på mer än 40 meter från foten till toppen av backen, det är lika mycket som ett höghus med 12 våningar eller 28 personbilar staplade på varandra.

Det gör att föraren kört blint. Han kör i 300 km i timmen, men ser ingenting annat – än himlen.

– Det gäller att ha tungan rätt i munnen, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

’Otroligt häftig känsla’

– Man måste träffa brytpunkten perfekt. När det går uppför ser du bara himlen och har varken några referenser eller någon kontroll på körningen. Det är en otroligt häftig känsla, en berg- och dalbana.

Hur upplever du det?

– Du kan inte korrigera någonting när det går uppför berget. Du har inga referenser och går in i den delen av banan utan att  veta var du kommer ut. Det är väldigt speciellt, men det är också världens mest kända kurva.

Foto: Bloxham/LAT/REX/Shutterstock / REX/Shutterstock
FAKTA

Circuit de Spa-Francorchamps

Debut: 1950, 47 GP-lopp har avgjorts här.

Längd: 7 004 m (44 varv). Längsta varvet under F1-säsongen.

Avstånd till första kurvan: 265 meter. Kurvor: 10 höger, 9 vänster.

Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).

Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19).

Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft.

Bromszoner: 8 (2 hårda). Ganska lågt däckslitage, däremot slits bromsarna hårt.

Genomsnittsfart: 230 km/tim. Maxfart utan DRS: 325 km/tim.
Vinnare 2016: Nico Rosberg, Mercedes, från pole position. 

Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.

Segrar från pole position: 17.
Flest segrar: Michael Schumacher (6), Ayrton Senna (5), Jim Clark (4), Kimi Räikkönen (4).

Kurvan är avgörande för varvtiden under kvalet och den kan också avgöra loppet. Där har flera spektakulära omkörningar genomförts och där kan en liten miss leda till en rejäl krasch.

– Det är många som gått in lite fel i den kurvan genom åren, säger Fernando Alonso till Formula1.com.

– Men du vet att du fått till den när du ser hur bilen flyger in i kurvan och du har full fart i utgången. Du hör motorn och att motorljudet inte minskar för mycket, då vet du att du har ett bra varv på gång.

När bilen kör upp för backen utsätts föraren för krafter över 4,5 g, det är att jämföra med att en astronaut utsätts för 3,2 g när en rymdraket startar. 

– G-krafterna har ökat med 30 procent med de nya bilarna vi har i år, förklarar Force Indias tekniske chef Andrew Green.

– När vi började bygga den nya generationen F1-bilar var det den kurvan vi designade dem för.

’Går inte att jämföra’

Ingen annan kurva utsätter bilen och föraren för så stora påfrestningar.

– Du hänger bara i säkerhetsbältet, det går inte att jämföra det med någonting annat i livet. Det är helt omöjligt, säger Alonso.

Eau Rouge är den tredje kurvan på Spa-Francorchamps och efter brytpunkten går det uppåt ända till kurva sju, Malmedy. Där har banan sin högsta punkt, sedan går det nedför igen till kurva 15 (Curve Paul Frere). Höjdskillnaden mellan de två punkterna är 102,2 meter vilket är lika mycket som ett av Storbritanniens mest kända landmärken är högt – Big Ben i London.

– En runda på Spa är lika rolig och kräver lika mycket adrenalin som 20 varv på en annan bana, säger Fernando Alonso.

14.00 i eftermiddag avgörs Belgiens GP för 50:e gången i F1-historien.

FAKTA

Spa-banas skarpaste kurvor

KURVA 3: EAU ROUGE

Marcus Ericsson:

– Det är världens mest kända kurva. Det gäller att ha tungan rätt i munnen och hitta brytpunkten för när du väl gasar har du inga referenser mer.

KURVA 9

Max Verstappen:

– Här går det att smyga sig på en omkörning.

KURVA 10 & 11

Lewis Hamilton:

– Pouhon är som Copse på Silverstone. Här är man lite snabbare, det går nedför och det är en härlig kurva. Min absoluta favorit på Spa.

KURVA 12 & 13 FAGNES

Sebastian Vettel:

– Med årets bilar gillar jag dem. Det går i ett, pang, pang kurva 12 och 13. Det är riktigt
roligt att köra där i år, mitt favoritställe på banan.

FAKTA

EAU ROUGE – TRE KLASSISKA OMKÖRNINGAR

1. År 2000 – Mika Häkkinen, McLaren mot
Michael Schumacher, Ferrari

Det är F1-historiens vassaste omkörning och även om själva omkörningen gjordes i Les
Comes så startade manövern i Eau Rouge. 

– När vi inledde det 41:a varvet bestämde jag mig för att riskera allt. Det var riskabelt. På den ­tiden krävdes det mod att göra det på Spa och det var extremt svårt. Hade jag inte klarat det hade det slutat med en svår olycka för det var fortfarande blött vid sidan av idealspåret. Jag visste att jag var tvungen att köra på precis rätt millimeter och det är inte så enkelt i världens svåraste kurva,
berättar Häkkinen.

– När jag svängde in i Eau Rouge förberedde sig varje fiber i min kropp för att bilen skulle lyfta från marken. Jag bestämde mig för att räkna till tre och trycka gasen i botten. Jag insåg att när jag nått till tre skulle jag antingen ha klarat det eller kraschat. Något annat alternativ fanns inte.

Trots att vägbanan inte var helt torr tryckte han gasen i botten
i Eau Rouge och bilen började vibrera.

– Jag såg att han inte tog kurvan för fullt och jag närmade mig honom i en rasande fart. När vi kom närmare Les Combes såg jag BAR-Hondan som skulle varvas och jag tänkte att oavsett vilken
sida han tar så kör jag på den andra.

Schumacher körde till vänster om Riccardo Zonta, Häkkinen till höger och tog sig förbi båda två. Därför är det F1-historiens mest spektakulära omkörning.

2. År 2011 – Mark Webber, Red Bull mot
Fernando Alonso, Ferrari

– Vi kom in sida vid sida, men det finns bara plats för en bil i racelinjen. Antingen satsar du eller så viker du undan, säger Alonso.

Webber hämtade luft och tryckte gasen i botten, alla som såg
tv-bilderna höll andan och Alonso vek undan.

– Du behöver stake för att göra det, sa Red Bulls chef Christian Horner, men andra kallade Webbers omkörning dumdristig.

– Det var helt onödigt, han var på väg mot prispallen han körde för VM-titeln och han hade kunnat köra om ett par meter längre fram utan att riskera någonting, ansåg, säger den förre F1-föraren Gerhard Berger.

– Det handlar om ett av de mest farliga ställena som finns på
någon av världens F1-banor. Kör du av där dör du.

3. År 2012 – Kimi Räikkönen, Lotus kör om
Michael Schumacher, Mercedes

Schumacher låste upp hjulen
i La Source, varvets första
kurva och det öppnade upp för Räikkönen på det 27:e varvet. Finländaren tryckte ut allt han hade i sitt KERS och körde förhållandevis enkelt om den sjufaldige världsmästaren som körde sitt 300:e GP-lopp.

Källor: F1.com, motorsporttotal, spiegel.de, Sky