Hotar att lämna F1: ”Det är helt galet”

Foto: Claude Paris / TT / NTB Scanpix
SPORTBLADET

Red Bull kräver att F1 ­ändrar sina motorregler.

Annars lämnar teamet Formel 1.

– Fansen vill ha starka motorer med högt ljud, ­säger Red Bulls motorsportchef.

– De vill ha en förare som är hjälte, inte högpresterande ingenjörer.

Det österrikiska teamet dominerade F1 mellan 2010 och 2013, men sedan den nya motorregeln kom 2014 har man inte hängt med i utvecklingen och haft flera strider med motortillverkaren Renault. Nu har det österrikiska stallet fått nog, man vill förändra motorreglementet rejält från och med 2021.

–  Vi lämnar Formel 1 om man behåller de nuvarande reglerna, säger Red Bulls ­motorsportchef Helmut Marko till Motorsporttotal.

Han kräver motorer som inte kostar mer än 100 miljoner kronor om året och att ­utomstående tillverkare ­också får leverera till F1. Dessutom vill han att de ska låta betydligt mer.

– Innan vi ens diskuterar en övre budgetgräns måste vi ­lösa motorsituationen. Det är galet att ett team ska behöva betala runt 200 miljoner kronor om året. Bara en upp­datering av bensinen kostar kring 20 miljoner. I framtiden måste en oberoende tillverkare som Cosworth eller Illen kunna tjäna pengar på att bygga en motor som vi, Toro Rosso eller Sauber kan köpa.

Vill bryta

I dag tillverkar fabriksteamen Mercedes, Renault, Ferrari och Honda motorer till F1. Red Bull har försökt avsluta samarbetet med Renault, men inte hittat någon ersättare. Bland annat vägrade Mercedes att inleda ett samarbete eftersom man inte vill ha ännu en tuff konkurrent på banan. Enligt Marko slipper man det problemet om en oberoende tillverkare kommer in. Dessutom vill han att ljudet ska hitta tillbaka till F1 och att loppen ska avgöras på banan, inte i fabriken.

”Publiken förstår inte”

–  Dagens motorer är så otroligt komplicerade, det gör att förarna hamnar i bakgrunden och att publiken varken ser eller förstår vad som händer. Det handlar bara om ingenjörerna, man behöver åtta personer för att bara starta bilen och utan en viss information från depån är det nästan omöjligt att köra den, det har vi sett flera gånger de senaste åren. Publiken vill ha starka motorer med högt ljud. De vill ha en förare som är hjälte, inte högpresterande ingenjörer.

Och nu hotar Red Bull med att lämna F1.

FAKTA

POLE POSITION

1 Valentino Rossi

Han är kungen av Mugello, motoGP-legendaren har vunnit Italiens GP nio gånger och när han förra veckan fick tillbringa natten på sjukhus ­efter ett fall på motocrossbanan var oron bland fansen enorm. Men Rossi är på plats, trots smärtor kör han helgens deltävling.

2  Sebastian Vettel

Var det en stallorder som gav honom segern i Monaco? Mycket möjligt. Det gav honom i alla fall en ledning på 25 poäng i kampen om VM-titeln.

3 Takuma Sato

Den tidigare F1-föraren vann Indy 500, 0,2011 sekunder före Helio Castroneves. Han är därmed första asiat att vinna det klassiska loppet.

4 Johan Kristoffersson

Han tog en andraplats bakom Petter Solberg på Lydden Hill och nu leder svensken VM i rallycross.

5 Gustav Malja

Svensken stod på pallen i Monacos Formula 2-lopp och nu är han klar för ett F1-test. Han ska köra för Sauber under det officiella testet efter Ungerns GP i augusti.

6 Thed Björk

Efter segern på Monza har han nu också vunnit Nürburgring. Svensken är VM-trea i WTCC.

7 Lejonen

Fyra raka segrar i speedwayens elitserie och Lejonen ser grymt starka ut.

8 Pascal Wehrlein

Han blev upptryckt mot räcket under Monacos GP och var orolig för att han återigen skadat nacken, men röntgen såg bra ut. ­Marcus Ericssons teamkollega kör i Montreal nästa helg.

9 Andreas Mikkelsen

I fjol var han VM-trea i rally. I helgen kör han Porsche Carrera Cup Scandinavia.

10 Jimmy Eriksson

Skåningen fortsätter jakten på poäng i Blancpain GT Series, världens största mästerskap för GT-bilar.

MOTORSTOPP

Mercedes

Deras F1:a har problem med däcken och i Monaco var det första gången på 21 lopp som det inte stod ­någon silverpil på prispallen. Sedan 2014 har det bara skett fyra gånger.